Musiklærere med specielle kompetencer

På Brønshøj Skole er musiklokalet og to af musiklærerne et pusterum for elever, der har det svært. Musikken bliver brugt til at styrke selvtilliden og samværet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flygelet stemmer ikke helt godt. Instrumenterne er ryddet væk. Studiet vil kræve en del oprydning, før det kan bruges.

Men musiklokalet med den røde væg og det skæve lysindfald emmer alligevel af kærlig humor og musikalitet. Både lærere og elever kaster et blik ind, så snart musiklærer Kevin Lynggaard rammer tangenterne og lader tonerne flyde ud af den åbne dør og rundt på skolens gange.

Brønshøj Skole har fem musiklærere. Flere af dem har ikke en traditionel læreruddannelse. Paw Skovbye kom allerede som 19-årig til skolen og har været ansat i ni år. Kevin Lynggaard kom senere, men når han overrasket tæller årene på fingrene, har han faktisk været ansat som musiklærer på skolen i syv år nu.

De to musiklærere har det til fælles, at de har en musikalsk åre og et helt særligt blik på elever, som har det svært. Og så har ingen af dem en læreruddannelse. Selv om det ikke var skoleleder Mikkel Wiehe, der trak de to musiknørder til skolen, så er han glad for, at de er der.

"De kan noget helt særligt. De har en rigtig god fornemmelse for, hvad musik kan gøre for børn, der har det svært. Musik er en god vej ind. Det virker. Nogle af de børn som har det vanskeligt i den skole, vi nu engang laver, finder et fællesskab dernede i musiklokalet", siger Mikkel Wiehe. 

Musiklærer klar med vaske-hænder-hit

Fra reklamemand til lærer på Brønshøj Skole

Kevin Lynggaard har arbejdet med børn og musik længe. En gang arbejdede han i den fritidsklub, hvor daværende skoleleder på Brønshøj Skole Camilla Ottsen havde sine børn. Han sad i et job i reklamebranchen, da hun ringede og opfordrede ham til at søge mod Brønshøj Skole.

"Hun ville gerne have en ny vinkel på tingene", siger Kevin Lynggaard.

Paw Skovbye og Kevin Lynggaard kendte ikke hinanden, før de kom til skolen. Men nu er de næsten smeltet sammen og overtager hinandens gøremål og sætninger, som det naturligste i verden. De får de bedste ideer til undervisning og musik, når de deler en pose kanelgifler og en flaske rødvin sent om aftenen. Sammen har de også et band og skriver sange sammen.

"Jeg tror godt, Kevin kan lide at have lidt ungdommeligt omkring sig", driller Paw Skovbye. Han er 28. Kevin Lynggaard er 45. Begge er ansat 30 timer om ugen på Brønshøj Skole. Begge har kun musiktimer og AKT-timer på skemaet. Musiktimerne deler de med skolens tre andre musiklærere, men den musikalske AKT-indsats, står de for.

"Vi har et styrkeband, som er et inklusions-specialpædagogisk projekt. Vi går til det med en humor og ballade. Og vi har en ledelse, der bakker os op 1000 procent. De giver os ret frie tøjler, fordi de kan se, det virker. Og det virker, fordi vi brænder for musik og de unger", siger Kevin Lynggaard og fortæller, at de to lærere foruden musiktimerne har andre funktioner på skolen - blandt andet en mentorrolle for elever på 7..8. og 9. årgang.

Autentiske lærere

Nogle gange føler de to lærere, de godt kan blive hevet lidt i ørene for, om de nu også overholder de faglige mål for faget musik.

"Men når vi snakker om det, kan de godt se, at det gør vi. Vi gør det bare på en anden måde. Vi er måske det, man kalder autentiske lærere. Vi bruger meget tid med ungerne - og forældrene. Der er altid åbent her i musiklokalet", siger Kevin Lynggaard.

Fritid og arbejde har det med at flyde sammen. Det, at de skriver og spiller musik sammen, er med til at inspirere eleverne, fortæller de, og de har nærmest samlet et talenthold af elever, der kommer forbi musiklokalet for at spille musik.

"Nogle gange, når børn har noget på hjerte, så er der ikke så langt til, at de kan få levet det ud. Vi har det fede studie. Når vi bruger det og viser, man kan, og så kommer børnene selv", siger Paw Skovbye.

Men det er ikke kun de talentfulde elever, der får gavn af de musikalske kræfter. Kevin Lynggaard står for Styrkebandet på skolen, som er for de elever, der har det svært. Sammen arrangerer musiklærerne sommerkoncert og nytårskoncert på skolen, og her får eleverne mulighed for at optræde.

"De børn, som har det svært både fagligt og socialt kommer herned og får nogle andre kompetencer. Det kræver meget at kunne spille et instrument, men det kræver endnu mere at skulle spille sammen med andre. Det er en kæmpe glæde", siger Paw Skovbye og understreger, at det at optræde for andre kan give elever, der har det svært en oplevelse at mestre noget.    

Og det er netop en af de ting, som Mikkel Wiehe sætter stor pris på.

"Det er noget af det, som Kevin og Paw er gode til i hverdagen. De kan give de børn, som eller kan synes at det hele er svært, succesoplevelser".