Én elevs afgangsprøve afgjorde præmielotteriet på 20 skoler

For 20 skoler var det én elevs afgangsprøve, der gjorde forskellen på lidt over en ekstra million til budgettet eller ej, da første udtræk af regeringens præmiepuljeordning blev offentliggjort i dag. I Løgumkloster skal pengene bruges til en trivselsmedarbejder.

Offentliggjort

Én elev sikrede præmien for

Amagerskolen, Ringkøbing-Skjern
Auning Skole, Norddjurs
Avedøre Skole, Hvidovre
Birkhovedskolen, Nyborg
Distriktsskolen, Tønder
Ejerslykkeskolen, Odense
Hannæs-Østerild Skole, Thisted
Herstedvester Skole, Albertslund
Nordskolen - afdeling Højby, Odsherred
NOVAskolen, Vejle
Skovvangskolen, Aarhus
Sofiendalskolen, Aalborg
Thorning Skole, Silkeborg

Én elev kostede præmien for

Kvaglundskolen Signatur, Esbjerg
Nordvestskolen, Helsingør
Stubbekøbing Skole, Guldborgsund
Sønderskov-Skolen, Sønderborg
Toftegårdsskolen, Brønderslev
Vejle Midtbyskole, Vejle
Vejlebroskolen, Ishøj

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 13 skoler er det én elevs samlede karaktersnit i prøverne i dansk og matematik tungen på vægtskålen for, at de har fået del i præmiepuljen - for syv skoler er én elevs karakterer årsag til, at de ingen penge får i år.

Det viser beregninger, som fagbladet Folkeskolen har lavet på baggrund af en aktindsigt i skolernes resultater.

Nu får præmieskolerne besked: Tre er under ét procentpoint fra milliongevinst

Undervisningsministeriet afslørede her til morgen, at 61 af de 104 skoler i statsminister Lars Løkkes præmiepulje får en milliongevinst for deres resultater for i puljens første år. 

På Distriktsskolen i Løgumkloster i Sønderjylland bestod skolens 9. klasser af 47 elever. Af dem klarede 34 elever ministeriets krav på et samlet snit på mindst 4 i dansk og matematik. 

Havde blot én af de 34 derimod ikke klaret kravet, havde der ikke været nogen præmiepuljepenge til skolen i år.

Men skoleleder Tanja Linnet har netop fået besked om, at skolen kan se frem til 1,3 millioner kroner ekstra på budgettet i prøve for at have højnet andelen, der klarer kravene med mere end 5 procent. 

"Jamen, det er jo et privilegium så", siger hun og understreger, at hun bestemt ikke har taget millionen for givet eller er sikker på, der er penge igen næste år.

Forældrecafeer inden prøverne

Skolen har gjort en indsats for at højne det faglige niveau i året, der gik, men har lagt vægt på, at det ikke kun har været målrettet de elever, der var i fare for ikke at bestå, men skulle gavne alle.

"Vi har blandt andet haft forældrecafeer op til prøverne, som også eleverne har deltaget i, og det har helt klart løftet mindsettet omkring prøverne. Eleverne har været meget på skolen i det, vi tidligere kaldte læseferien - helt frivilligt - og det har der været en supergod stemning omkring", fortæller Tanja Linnet.

Svage elever har øvet eksamen hver uge i et år

For hende har præmiepuljen været en måde at sætte fokus på at højne fagligheden. Det kunne lige så godt have været en anden anledning, men skolen har investeret i sagen ved at ansætte en 'turbolærer'.

Distriktsskolen har nemlig været med i Undervisningsministeriets forsøg med turboforløb, og den lærer, der er blevet ansat til at køre de små intense læringsforløb for fagligt svage, er med tiden i stedet blevet blevet brugt til at holde en række forskellige slags intensive kurser for elever med behov for et boost på et bestemt område - ikke kun elever, der var i fare for ikke at få 4 ved prøven.

Trivselsmedarbejder

Og de ekstra penge, der nu er på vej ind på skolens konto, har Tanja Linnet også planer for. 

"Vi vil ansætte en trivselsmedarbejder, som kan følge op på elever, som har forskellige udfordringer i forhold til at være i undervisningen og i prøverne. Det kan være børn, der har det svært i skolehverdagen for eksempel på grund af angst", siger hun og tilføjer.

"Det vil være rigtig godt for eleverne, hvis vi kan sætte ind direkte på skolen, mens vi venter på en indsats andre steder fra - det sociale eller psykiatriske system. Det er vigtigt, at vi kan sætte ind promte", siger Tanja Linnet og fortæller, at én elev for eksempel har haft stor glæde i år af, at en voksen fulgte vedkommende tæt i forbindlse med afgangsprøverne og hjalp med at skabe tryghed i situationen.