Dorte Lange og Lars Busk Hansen
DLF
Kampvalg om posten som næstformand i DLF
Næstformand i DLF Stig Andersen meddelte på hovedstyrelsesmødet i denne uge, at han ikke genopstiller til posten som næstformand efter kongressen. I stedet har der foreløbig meldt sig to kandidater fra hovedstyrelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Stig Andersen har været medlem af hovedstyrelsen i DLF i 24 år og udfyldt rollen som næstformand i 12 år. Men nu ønsker han at takke af efter kongressen i september.
De to nye kandidater er Dorte Lange, formand for Skole - og Uddannelsespolitisk Udvalg og Lars Busk Hansen, som er kredsformand i Lærerkreds Nord i Hjørring.
Men der kan stadig komme flere kandidater. Der er mulighed for at stille op helt frem til kongressen den 12. september.
Folkeskolen.dk har bedt de to kandidater om at skrive en første præsentation af deres program.
Lars Busk : Styrk lærerprofessionen - og lidt mere fagforening
I Danmarks Lærerforening er der rigtig mange ord. Jeg ser det som en af vores store udfordringer, at vi bliver bedre til at gøre dem præcise, så vi kan omsætte dem til konkrete handlinger, til gavn for medlemmerne i det daglige arbejde. I den forbindelse kan eksempelvis læseprojektet blive et godt forbillede.
Som næstformand vil jeg bl.a. kunne bidrage med til at omsætte den politiske analyse til praktisk fagpolitik. Det opnår man kun ved at inddrage alle led i foreningen i det politiske arbejde igennem en reel dialog. Drivkraften for mig er ønsket om at gøre en forskel for medlemmerne og folkeskolen. Samtidig har jeg en tro på, at jeg kan styrke og nuancere den politiske ledelse af foreningen.
Hvis jeg bliver valgt, så vil jeg arbejde for at fastholde og udvikle professionsstrategien - med lidt mere kant af fagforening.
Når jeg har indvilliget i at stille op, så skyldes det, at en række delegerede fra hele landet, har opfordret mig til det. Jeg har 13 års erfaring som kredsformand og otte år som hovedstyrelsesmedlem. Det har givet mig en god ballast for at omsætte de politiske analyser i konkrete handlinger.
Dorte Lange: Der skal være respekt om lærerne.
Jeg stiller op til næstformandsvalget i Danmarks Lærerforening, fordi jeg gerne vil medvirke til at styrke foreningens profil og ikke mindst engagementet hos alle tillidsvalgte i foreningen.
Aktuelt er vi pressede af besparelser. Kredsene og tillidsrepræsentanterne kæmper med stillingsnedlæggelser, skolenedlæggelser og andre ændringer i skolestrukturen. Samtidig er folkeskolen blevet en politisk kastebold, og lærernes status har det ikke for godt. Vi står kort sagt overfor en række udfordringer der kræver, at vi samler alle kræfter, og jeg tror, at vi sammen kan give lærerprofessionen en ny og stærk position i samfundet.
Respekt for lærernes undervisning er en forudsætning for at give den arbejdsro og det arbejdsmiljø, der er nødvendig for at løse undervisningsopgaven.
Kredsenes og tillidsrepræsentanternes erfaringer og udfordringer skal hele tiden inddrages i hovedstyrelsens arbejde og danne grundlag for, hvordan vi skal arbejde for at komme udfordringerne i møde. Enighed opstår gennem dialog mellem alle lag i foreningen. Det kræver organisation, og det er en af de opgaver, jeg meget gerne vil påtage mig som næstformand. Danmarks Lærerforening er en stærk fagforening på grund af et solidt værdifællesskab blandt lærere om hvordan folkeskolen skal udvikle sig. Vi kan bruge vores forenings styrke bedre.
Jeg har i tre år været ordfører for foreningens skole- og uddannelsespolitiske område. Jeg har opnået en erfaring, som jeg gerne vil bruge i et konstruktivt samarbejde med alle led i foreningen, og jeg ser frem til i den kommende tid at kunne uddybe mine ideer på møder rundt om i landet. Jeg vil gerne drøfte, hvordan vi kan styrke lærerprofessionens og foreningens profil og fortsat udvikle en dynamisk forening, der ikke er til at komme uden om, når folkeskolen og lærernes vilkår er til debat.