Debat
Størstedelen af de tilgængelige digitale læremidler er ofte gennemvædet af stereotyper og gamle informationer, skriver lærerstuderende og stifter af Lærerværen Selma Bulut.
Foto: Privat
Lærerstuderende: Lad os hjælpe med at lave digitale undervisningsmaterialer
Mens vi har diskuteret skærme i skolen, har vi glemt at inddrage de lærerstuderende, som kan bidrage med at lave spændende undervisning til de digitale læringsplatforme, lyder det fra dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Digitaliseringen i skolerne er gået amok siden starten af
2010'erne. Det mærker vi også på læreruddannelsen, hvor vi lærerstuderende
næsten bliver bombarderet med idéer til digital undervisning fra forlagene.
Det ser ud, som om det endelig er gået op for
undervisningsministeren og resten af skolepolitikerne, at skoleeleverne har
brug for alt muligt andet udover den digitale arbejdsstation. At sidde foran en
computer - både som studerende på læreruddannelsen og som elev i skolen - er
kedeligt, forstyrrende for vores koncentration og så dårligt for vores kroppe
på den lange bane, så vi bør begrænse skærmforbruget. Derfor er det også
ironisk, at vi på læreruddannelsen undervises i at skabe spændende, dialogisk og
engagerende undervisning, mens vi sidder bænket foran vores skærme.
Digitale platforme mangler perspektiver
Mange hænger fast i en skærm-eller-ikke-skærm-diskussion, og
selvom vi skal tale om begrænsning af skærmbrug, skal vi også forholde os til
virkeligheden på skolerne: Nemlig, at de digitale læremidler eksisterer derude. Derfor
er vi også nødt til at diskutere indholdet af dem.
Størstedelen af de tilgængelige digitale læremidler, der er
ude i de fleste skoler, er efter min mening ofte gennemvædet af stereotyper og
gamle informationer, som ikke nødvendigvis er relevante for fagene eller
elevernes hverdag, og ofte er de heller ikke godt nok didaktisk formuleret.
På læreruddannelsen lærer vi om, hvordan vi kan gøre
undervisningen mere autentisk for eleverne og have flere
perspektiver på en historie. Ét perspektiv fortæller nemlig hele aldrig
sandheden. Dette er særligt vigtigt i et multikulturelt samfund som det danske.
Derfor er det også problematisk, når indhold på onlineplatformene mangler
vinkler og perspektiver.
Forlag bør hyre lærerstuderende
Jeg mener, at de store forlag, som ejer de digitale
læringsplatforme, har et ansvar over for de elever og de skoler, som bruger deres
materiale. Derfor bør de hyre lærerstuderende til at lave
materiale i de forskellige fag. Det er en god idé, fordi mange
lærerstuderende kommer med den nyeste
viden om at skabe spændende og autentiske undervisningsmaterialer fyldt med
diversitet, der kan være relaterbart for eleverne - og som kan inspirere til
demokrati og frihed, i overensstemmelse med folkeskolens
formål.
Derudover kunne jeg også ønske mig, at læreruddannelserne
kunne udbyde et fag eller kursus i at lave vores egne digitale læremidler,
eller måske kan det inkorporeres som en del af vores andre fag. Det kunne være
mega fedt, hvis vi fik muligheden for at eksperimentere med at lave vores egne
læremidler. Vi ville dermed få muligheden for at skabe nye læremidler og løfte
kvaliteten af dem, der allerede ligger online, hvilket i sidste ende vil gavne
eleverne ude på skolerne.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk