Anmeldelse

Teknologiens testpiloter

Til dig, der ikke forstår børns medieforbrug

En kompleks problematik beskrevet, så det er til at forstå, og uden dommedagsprofetier. Værd at læse trods en vis ensidighed.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er vild med at læse Tor Nørretranders, fordi han formår at beskrive noget komplekst, så lægmand får et indblik i det. Det samme kan Camilla Mehlsen med sin nye bog "Teknologiens testpiloter". Hun lykkes med at tage sin målgruppe (forældre med børn i skole) i hånden og opridse nogle af de farlige aspekter, der er ved brug af teknologi.

Fakta:

Titel: Teknologiens testpiloter

Forfatter: Camilla Mehlsen

Pris: 250

Sider: 216

Forlag: Forlaget Mindspace

Det er bevidst, at jeg skriver "farlige aspekter", idet bogen bærer præg af, at det er en journalist, der har skrevet bogen, og hun mestrer det at skrue op for patos og lave skræmmeeksempler, der sælger varen. Blandt andet kritikken af digitale indfødte virker lidt ensidig og karikeret. Bogen fokuserer meget på problematikker i begrebet, men undlader at nævne de mere interessante fænomener, der er opstået med teknologiens ankomst. Jeg tænker blandt andet, at Michael Paulsens (Syddansk Universitet) eller Søren Schultz Hansens (Copenhagen Business School) forskning om unges medievaner kunne have bidraget til mere nuancerede billeder.

Generelt kan man sige, at der er et bredt spektrum af internationale forskere i bogen, men der er kraftig overvægt af forskere fra Aarhus Universitet (Jeppe Bundsgaard, Ole Sejer Iversen, Cathrine Hasse, Charlotte Ringsmose med flere). Dette er naturligvis forståeligt qua Camilla Mehlsens historik med stedet, men det ville have klædt bogen at inddrage kapaciteter fra eksempelvis Aalborg Universitet, Københavns Universitet eller Copenhagen Business school til at nuancere de danske forhold.

Men når det er sagt, er jeg faktisk begejstret for bogen, fordi den i et let og malerisk sprog indkapsler morgendagens teknologiske problemstillinger. Bogen har ikke bare et ærinde om at opridse, hvor forfærdelig teknologi er, og hvor fortabte vi er - den formår også at fremlægge ti ting, som hun skriver det, der "gør smartgenerationen smartere", og jeg meget enig i hendes fremstillinger. 

Hvis du nogle gange undrer dig over de unges medievaner, så kan jeg varmt anbefale bogen.