Debat: Skærmtid er ikke sagens kerne
I regeringsgrundlaget viser den nye regering med al tydelighed, at de endnu ikke har forstået sagens kerne, når det kommer til digitalisering og børns teknologiske forståelse.
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen ønsker en drøftelse af “hvordan den fortsatte brug af digitale virkemidler i undervisningen kan understøttes på en måde, hvor børn ikke tilbringer det meste af deres skoledag bag en skærm”.
Altså en drøftelse af skærmtid og ikke af, hvad man bruger tiden bag skærmen til.
Det er desværre en udtalt misforståelse at fokusere på skærmtiden, for tiden ved skærmen kan både være lærerig, arbejde på tværs af fag, skabe stærkt samarbejde, udvikle teknologiske og innovative kompetencer og naturligvis også kompetencer inden for de enkelte skolefag.
Det drejer sig altså ikke om, hvor meget eller hvor lidt tid, der bruges ved skærmen, men hvordan den bruges!
Hvilke didaktiske greb er brugt? Hvilke pædagogiske overvejelser ligger til grund for aktiviteten? Hvilke muligheder giver arbejdet ved computeren, som andre læringsredskaber ikke giver? Hvilke kompetencer opøves ved at bruge computeren?
Det er bl.a. dette misforståede fokus på skærmtid, der har været udgangspunkt for initiativet Next Generation, hvor en række partnere på tværs af sektorer er gået sammen om at sætte fokus på børn, leg og teknologi og på, hvordan man skaber den bedste leg med teknologi på offentlige steder som fx biblioteker, i undervisningen, i en brobygning mellem skoleliv og fritidsliv.
Next Generation sætter fokus på, hvilke kompetencer der er nødvendige i fremtiden og på, hvordan vi så skal handle i nutiden.
At tage en drøftelse om skærmtid skaber ingen fremtidssikring, men at tage en drøftelse af hvordan skærme og ny teknologi bruges bedst til at skabe forundring, leg på tværs af medier og materialer og læring er en sådan fremtidssikring.
Lad os sende et klart signal til den nye regering om, at det ikke er skærmtiden, men aktiviteterne og tænkningen bag skærmtiden, der er sagens kerne.