Debat
MEEBOOK - utilstrækkelig mulighed for feedback til elever
Danmarks såkaldt førende læringsplatform duer ikke til ordentlig feedback til eleverne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er som om Danmarks førende læringsplatform ikke lytter til sine brugere. Vi er mange, der via MEEBOOKS eget feedback-felt til brugerne, har gjort opmærksom på de fuldstændig utilstrækkelige muligheder for at give eleverne feedback for deres skriftlige arbejde.
MEEBOOK er et udmærket redskab, når det handler om at samle undervisningsmaterialer og lægge dem op til sine elever på en relativt overskuelig måde.
Man kan også lægge opgaver til eleverne – dog er der visse begrænsninger omkring billeder og brug af vedhæftede filer – især Word-dokumenter.
Eleverne kan aflevere opgaver på MEEBOOK, og de kan vedhæfte et Word-dokument - men ønsker man som lærer at rette/kommentere i Word-dokumentet, kan man ikke vedhæfte det og sende det tilbage. Personligt sender jeg en hel del tilbage til mine elever på Aula. Hvor kunne det være rart, hvis man kunne svare dem direkte dér, hvor opgaveoplæggene ligger.
Der findes et felt, der hedder ”Din feedback til eleven”. Her kan man vælge mellem at markere RØD - Afventer, GUL – genåbne eller GRØN – Godkend, og så er der et felt hvori man kan skrive kommentarer. Feltet giver ikke mulighed for at lave linjeskift eller punktopstillinger, som ellers kan være gode.
I forhold til det store fokus der har været på feedback til elever i løbet af det sidste års tid, må man desværre sige at MEEBOOK er et utilstrækkeligt redskab, hvis man ønsker at nuancere sin feedback.