Ingrid van den Heuvel og Hanneke Breunesse er glade for at dele et job.

Mange hollandske lærere deler et fuldtidsjob to og to

Mandag og tirsdag hedder klasselæreren Ingrid, mens Hanneke står ved tavlen i ugens to sidste dage. Næste uge er det omvendt. Om onsdagen underviser og koordinerer de sammen og holder møder. Deltidsarbejde er helt almindeligt i Holland.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De har svært ved at se ulemperne ved at arbejde på deltid. Personligt har Ingrid van den Heuvel og Hanneke Breunesse bedre tid til et godt familieliv, men også elever og forældre nyder godt af at have en klasselærer med "to ansigter".

"Børn er forskellige, og nogle knytter sig bedre til den ene af os, mens andre er mere fortrolige med den anden. Det er helt klart en styrke for børnene, at de ikke kun har én klasselærer", forklarer de.

"Også fagligt har vi forskellige styrker og svagheder, og det udnytter vi i vores planlægning af ugen".

Både kvinder og mænd arbejder på deltid

I Holland har klasselæreren eleverne i alle fag i de første år. Men rigtig mange lærere deler lige som Ingrid og Hanneke en stilling. På Montessori-skolen i byen Hilversum syd for Amsterdam arbejder alle lærere på deltid.

"På skolen er vi kun kvinder, men rigtig mange af vores mænd arbejder også på deltid. På den måde kan vi skiftes til at være hjemme hos vores egne børn efter skoletid".

Hanneke Breunesse er 58 år og valgte at gå fra fuld tid til tre dage om ugen, da hun fik sit første barn i midten af 1980'erne. Hun var en af de første i kommunen, som valgte deltid. I dag arbejder næsten alle hollandske kvinder enten tre eller fire dage om ugen, og en del mænd gør det samme. Hannekes mand arbejder for eksempel fire dage om ugen.

Deltid giver mindre stress og mere energi

Holland er uden sammenligning det land i EU med mest deltidsarbejde, og det gælder alle fag og på alle niveauer. Mange ledere klarer også deres job med en indbygget ugentlig fridag.

"Som lærer er man ofte på med 200 procent i en travl dag på skolen. Mine to ugentlige fridage er med til at give mig fornyet energi undervejs, så jeg aldrig føler mig helt udbrændt", forklarer Hanneke Breunesse.

Ingrid van den Heuvel på 42 henter sin energi, når hun i løbet af ugen kan være sammen sine to små døtre.

"Jeg har tid til at se mine børn vokse op og får en masse gode oplevelser med dem, når jeg har fri. Som ekstra bonus føler jeg mig sjældent udkørt, når jeg kommer til fredag", forklarer hun.

Det er vigtigt for hende, at der er tale om reelle fridage, når hun er hjemme i løbet af ugen.

"Både kolleger og forældre ved, at de ikke skal kontakte mig på mine fridage. Hvis der er noget vigtigt, som jeg skal vide, kan jeg få besked på en e-mail".

Koordinering og kemi skal være i top

At dele et lærerjob kræver rigtig god koordinering og en god kemi.

"Vi skal være gode til at koordinere, både når vi mødes om onsdagen, og når vi skriver sammen på mail".

Også samspillet med især forældrene kræver, at kemien er god, og at makkerparret står sammen.

"Vi kommer jævnligt ud for situationer, hvor for eksempel forældre henviser til noget, som den anden har sagt. Her skal vi passe på ikke at få en konflikt eller køre med i en retning, som forældrene gerne vil trække os i. I sådanne situationer kan unge eller uerfarne lærere nemt falde i", siger de to lærere.