Debat: Hvad skal de studerende lære i Livsoplysning – en offentlig brainstorm
Livsoplysning er et nyt
fællesfag i den kommende læreruddannelse. Det bygger på det tidligere KLM-fag,
men er udvidet med nye indholdsområder.
Faget er beskrevet i
overskriftsform i den politiske aftale om ny læreruddannelse og skal nu
indholdsbeskrives nærmere af en skrivegruppe nedsat af ministeriet.
Skrivegruppen har bedt om input fra fagets nationale faggruppe til, hvad dette
nye fag nærmere kunne handle om.
Som medlem af den nationale
faggruppe for Livsoplysning vil jeg gerne have dit input til denne proces.
Du inviteres derfor til at
bidrage til nedenstående ’offentlige brainstorm’ om, hvad faget skal handle om
– inden for de fire politisk bestemte overskrifter (se nedenfor).
Skriv dine tanker, ideer eller
kommentarer ind i dette dokument:
https://docs.google.com/document/d/1WsBOTkiXRnnaVY6EnZ7XNnMZjubvCY9SYTE63JnCemE/edit?usp=sharing
Lidt mere baggrund:
Faget Livsoplysning er tænkt som
det mest 'almendannende' af de nye obligatoriske fællesfag, som er:
Pædagogik og almen didaktik
(20 ECTS-point)
Pædagogisk psykologi,
inklusion og specialpædagogik (20 ECTS-point)
Livsoplysning:
Kristendomskundskab, idéhistorie, medborgerskab og autoritet (20 ECTS-point)
Dansk som andetsprog (5
ECTS-point)
Valgfag (vælges blandt
sundheds- og seksualundervisning; uddannelse og job; det praktisk-musiske
fagområde; svømmelærer)(5 ECTS-point).
Faget Livsoplysning skal iflg.
den politiske aftale om ny læreruddannelse have følgende indholdsområder:
1) Kristendomskundskab, religion
og kultur
2) Idéhistorie og etik
3) Demokrati og medborgerskab
4) Autoritet, dømmekraft og
retorik
Det er altså disse fire
indholdsoverskrifter, der nu skal tydes og indholdsudfyldes i form af
fagformål, indholdsbeskrivelser og mål af den ministerielt nedsatte
skrivegruppe med sparring fra den nationale faggruppe. (For ligesom at
komplicere processen yderligere er der allerede udarbejdet et udkast til
fagbeskrivelse af en uformel skrivegruppe, som har aftalepartiernes lydhørhed.)
Faget har i sin hidtidige
udformning (KLM) i overvejende grad været beskrevet som et religionsfagligt,
idehistorisk og medborgerskabsteoretisk orienteret fag - mens fx
samfundsfaglige, (social)historiske, skolepolitiske og pædagogiske perspektiver
har fyldt mindre.
Personligt mener jeg, at
perspektiver som de sidstnævnte bør opprioriteres i det nye fag, hvis målet er
en nutidig almen dannelse med sigte på at forstå og engagere sig som
professionel i skolen som samfundsinstitution. Men - hvad tænker du, at de
lærerstuderende skal møde i dette fælles, alment dannende fag?
Skriv dine tanker, ideer eller
kommentarer ind i dette dokument, som er en let forkortet udgave af
ministeriets skabelon for fagbeskrivelser:
https://docs.google.com/document/d/1WsBOTkiXRnnaVY6EnZ7XNnMZjubvCY9SYTE63JnCemE/edit?usp=sharing
Så vil jeg efter bedste evne
viderebringe ideerne til skrivegruppen.