Lærer til lærer
Forvent det værste - et virtuelt undervisningsforløb
'Forvent det værste' er et dilemmabaseret rollespil, som henvender sig til klasser, der er hjemsendt og sidder hver for sig
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den kolde krig er blevet varm og en fjende har angrebet København og Frederiksberg. Det civile beredskab skal tage hurtige beslutninger på svære etiske dilemmaer og forsøge at hjælpe de mennesker som er i knibe.
Sammen med eleverne gennemspiller vi en kontrafaktisk krisesituation, som den kunne have set ud for det civile beredskab under den kolde krig. Eleverne indgår aktivt som de øverstbefalende fra forskellige dele af det civile beredskab på Frederiksberg.
’Forvent det værste’ er bygget op med fælles interaktion, brainstormøvelser i Mentimeter, korte oplæg, samt gruppediskussioner i mindre rum. Derudover indeholder rollespillet levendegørende elementer som filmklip og telefonbeskeder.
”Man fik samarbejdet godt. Man satte sig ind i svære dilemmaer og tog vigtige beslutninger.” Citat fra elev i 9. klasse på Ingrid Jespersens Gymnasieskole.
I kan bruge rollespillet som et historisk perspektiv på den aktuelle corona-beredskabssituation, samt en indgang til at diskutere svære etiske dilemmaer og beslutningsprocesser.
’Forvent det værste’ er et virtuelt remake af 'Danmark under angreb', som normalvis foregår i Kommandocentralen under Frederiksberg Rådhus.
Du kan finde lærervejledning, før- og efteropgaver og booke her:
https://skoletjenesten.dk/tilbud/forvent-det-vaerste-et-virtuelt-undervisningsforloeb