Anmeldelse

Teknologi og håndværk i skøn forening

Er du på gyngende grund i skolens Fablab? Med denne bog kan du komme i gang med en undervisning, hvor du udvikler både elevernes kreativitet og deres kritiske tilgang til teknologi.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Kreativitet, teknologi og skabende processer i makerspaces og fablabs

Forfattere: Rachel Zachariassen og Peder Møgelvang Pedersen

390 kroner

348 sider

UP – Forlaget Unge Pædagoger

Umiddelbart spænder bogens indhold virkelig vidt – både hvad angår målgrupper, formål og faglige ambitioner. Om formålet for bogen skriver forfatterne blandt andet: ”Formålet med denne bog er at støtte lærere, pædagoger og studerende, der skal i gang eller har meget lidt erfaring med at varetage undervisningen i makerspaces og fablabs...” Samtidig er de både bevidste og kritiske overfor den kæmpestore og aktuelle opgave, der ligger i ”... at sætte fokus på, hvordan kreativitet og skabende processer med digitale teknologier kan støtte lærere og elever i aktive, meningsfulde læreprocesser og fællesskaber...”

Fra helikopterperspektivet rettes blikket mod en markant bevidsthed om, hvordan der i bogform kan skabes en funktionel platform for såvel nutidig teknologiforståelse som praktiske og didaktiske muligheder.

Bogens i alt 15 kapitler er delt op i en første del med fokus på etablering af et fagligt fundament (kapitel 1-9) og en anden del (kapitel 10-15) med ideer til undervisningsforløb i makerspaces og fablabs. Endelig afrundes med en fyldig litteraturliste.

Undervejs eksemplificeres tekstens indhold via illustrative modeller. Nogle fremstår strukturelle i forhold til udvalgte tilgange, nogle er hentet fra relevante teoretiske kilder, mens atter andre er udformet til direkte brug i en aktuel undervisningssammenhæng. Dermed kommer bogens infrastruktur til at fungere overskuelig og brugbar, trods det meget omfattende materiale, de mange kapitler og de fotografiske illustrationer, der veksler mellem af være direkte illustrative og indirekte inspirerende.

Teksten er generelt kortfattet og præcis i form af korte introduktioner med enkelte klare henvisninger til relevante forskere og forskningsresultater, der kan underbygge indholdet i de enkelte kapitler. Blandt tilgangene i bogens første del er der en særlig opmærksomhed på teknologi og teknologiforståelse med referencer til de formelle rammer, der blev sat i 2018 omkring forsøget med teknologiforståelse som skolefag. Dermed får læseren et godt afsæt for at forstå hvad bogen egentlig handler om. Undervejs trækkes linjer til velkendte diskussioner af for eksempel kreativitet, design, materiel kultur og æstetiske læreprocesser, men nu holdt op mod nogle af de nye tilgange, som forfatterne har valgt at arbejde med i denne sammenhæng. Dermed lykkes det at holde forbindelsen mellem de overordnede begreber og forståelsen af de fagligheder, der vil kunne klæde elever og studerende på til at arbejde bevidst, såvel digitalt som teknologisk, eksempelvis med et aktuelt område som kunstig intelligens og den hurtighed, der kendetegner den som andre nye teknologier.

De enkelte kapitler i første del af bogen afrundes hver især af en kort opsamling med tilhørende refleksionsspørgsmål. Dermed bliver bogen funktionel og inspirerende som en faglig opslagsbog, der nok kan læses fra ende til anden, men som også kan bruges differentieret i forhold til behovet hos den enkelte fagperson eller studerende.