Anmeldelse
Geografiundervisning
Geografiundervisning
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I mange år har der manglet en tydelig didaktisk grundbog på landets læreruddannelser i faget geografi. Derfor er der med udgivelsen af "Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog" skabt et godt fundament for at sætte dette fokus centralt i undervisningen og give en "hjælpende faglig hånd" til de kommende lærere i faget.
Fakta:
Titel: Geografiundervisning
Forfatter: Poul Kristensen, Niels Kjeldsen, Ove Pedersen, Hanne L. Jørgersen, Klaus Bruun
ISBN: 9788777025686
Pris: 210 kroner
Sider: 163 sider
Type: Bog
Forlag: Geografforlaget
Bogen er i høj grad også rettet mod læreren, der underviser i geografi, idet hele materialet er bygget på Fælles Mål 2009 for faget geografi, og derved cementerer man, at faget er bredt funderet som et dannelsesfag og ikke kun et fag båret af paratviden.
Bogen er bygget på tre væsentlige områder: Undervisningsfaget, undervisningsplanlægning og geografi i praksis. Alle områderne behandles grundigt, og i det første afsnit gives en præcis analyse af fagets teoretiske fundament - set gennem samfundsudvikling og fagdidaktikken.
Planlægning af undervisningen beskrives gennem en række væsentlige faktorer som eksempelvis målsætning, undersøgelsesmetoder og evaluering.
I den sidste del af bogen gives der relevante bud på, hvordan man kan udvikle de faglige udfordringer i praksis. Dette afsnit er det, der mangler i mange andre fagbøger, nemlig en række konkrete tilgange til undervisning med eksempelvis fokus på faglig læsning, geografisk identitet og geografisk fantasi - der præsenteres tydelige undervisningsforløb.
Disse gennembearbejdede områder indeholder mange gode fotos, illustrationer, modeller, kort og en lang række litteraturhenvisninger.
Bogen kan varmt anbefales til alle lærere i geografi og til alle studerende på læreruddannelsen med geografi som linjefag.