Debat
Fransk spark i r....
Tanker efter DLF kursus omkring de nye forenklede fælles mål.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det første vi vil gøre anderledes når vi kommer tilbage til undervisningen:
Læringsmålene skal i fokus. Vi sætter os for at være specifikke i vores målsætning inden vi vælger vores tema. Vi oplever at undervisningen i 9. Klasse i højere grad bære præg af temaundervisning, pga. den evt. prøve, hvilket ofte resultere i, at målet bliver at være klar til prøven i stedet for færdigheder.
Evalueringen skal tages med i fokus, når arbejdsplanen udføres. Så der er konkrete mål, der kan følges op på. Dvs. efter hvert tema, skal eleverne være bevidste om i hvilket omfang de har opnået målet.
Bevidstheden om at ”førtask” er en SÅ vigtig en del af arbejdsprocessen, er nyt for os. Vi kan godt se at der en god pointe i at ”førtasken” skal klæde eleverne godt på, så de kan få fuldt udbytte af ”tasken”.