Cyklister slalommer sig gennem fodgængerne på fortovet i Japan.

Japanske skoler kan lære cykelkultur af Danmark

I flere år været kontakter mellem den danske ambassade i Tokyo og det japanske cyklistforbund om, hvordan man i Japan kan lære af danske erfaringer med blandt andet kampagner for sikker trafik og cykelprøver i skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ung fyr på vej til skole suser afsted på fortovet på en smart racercykel. Han dukker op ud af ingenting, og en gammel dame er lige ved at tabe sin indkøbspose af forskrækkelse.

Hun er vred og bander over nutidens japanske ungdom.

"De må da have lært i skolen at køre ordentligt på de cykler", siger den gamle dame.

Men problemet i Japan er lige præcis, at det har de ikke. For få år siden var der meget få cyklister i Japans trafik ud over politibetjente, ældre kontorbude og mødre med små børn på styret. Men nu har mange unge japanere fundet ud af, hvor smart og hurtigt, man kan komme gennem storbyen på en cykel.

Det er i de senere år gradvist blevet et større problem, at de nedskrevne og vedtagne færdselsregler for cykler, som Japan faktisk har, ikke bliver overholdt. Ingen kender dem, og politiet - som knap nok kender dem - håndhæver dem ikke.

Dansk cykelkultur kan læres

"Japan kan lære cykelkultur i Danmark", sagde daværende trafikminister Pia Olsen-Dyhr, da hun forrige år var i Japan og som en del af sit program kørte gennem Tokyo på cykel. "Det er jo noget, man kan lære i skolen".

Derfor har der i flere år været kontakter mellem den danske ambassade i Tokyo og det japanske cyklistforbund om, hvordan man i Japan kan lære af danske erfaringer med blandt andet kampagner for sikker trafik og cykelprøver i skolen.

Det handler ikke mindst om, at de japanske børn skal lære, at de kun må køre på fortovet, hvis de er yngre end 13 år, eller hvis der er malet en tydelig linje hele vejen, der viser, hvor cyklerne skal være, og hvor fodgængerne skal være. Pensionister må også gerne cykle på fortovet.

Disse regler lærer børnene ikke derhjemme, for forældrene tror såmænd også, at cykler som hovedregel skal køre på fortovet. De fleste mener, det vil være alt for farligt at køre ude på vejen.

Færdselsundervisning handler om at undgå tunge køretøjer

Den smule færdselsundervisning, der finder sted i japanske skoler, handler ikke så meget om at lære at køre i den rigtige side af vejen, at standse for rødt lys og lade være med at køre uden lys, når det er mørkt. Den handler derimod om at undgå farlige situationer med lastbiler og tung trafik - og på mange måder lægger den op til, at børnene for en sikkerheds skyld kører på fortovet, selv om de egentlig ikke må.

Her kommer inspirationen fra Danmark ind i billedet. Det dansk-japanske kontakter begyndte, da den daværende danske ambassadør i 2009 stod i spidsen for en festlig cykeltur gennem hele landet med etaper i ni japanske byer som led i forberedelserne til FN's miljøtopmøde (COP15) i København det år.

"Ambassaden har siden 2009, da vi sammen med det japanske cyklistforbund arrangerede COP15-cykleturen i Japan, haft en løbende kontakt med cyklistforbundet", fortæller Kasper Balleby Hansen, der er ambassadens teamleder for medier og branding.

"Konkret vil vi gerne fremme cyklisme i Tokyo og Japan efter dansk forbillede", siger han.

"Det er urealistisk at tro, at en dansk model kan eksporteres til Japan, men vi vil gerne viser japanerne nogle danske delløsninger og ideer. I det konkrete tilfælde kunne cykel- og trafikundervisning i danske skoler tjene som inspiration for Japan", forklarer Kasper Balleby Hansen.