Forskning
Undervisning kan foregå på en græsplæne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kan det virkelig lade sig gøre at lade en dansktime foregå i en offentlig park? Det er blandt andet, hvad en række forskere fra Københavns Universitet har sat sig for at undersøge. I en årrække har de på Læreruddannelsen Zahle arbejdet med udvikling af »udeskoler«, og hvordan det påvirker elever i skolen. Denne undersøgelse er sket som et samarbejde mellem Københavns Universitet og Læreruddannelsen Zahle.
Resultaterne af undersøgelserne er samlet i rapporten »Læringsmiljø nærmiljø«.
Og ja, byens offentlige rum kan i visse tilfælde være en spændende mulighed for lærerne, lyder det i rapporten.
Forskningen kombinerer observationer og analyser af forskellige ude-undervisningsforløb. Der er blevet lagt fokus på pædagogiske aktiviteter og udført landskabs- og oplevelsesanalyser af de forskellige områder og udemiljøer i skolernes nærmiljøer.
Legepladserne er ikke ideelle som udvendige klasselokaler, da det kan distrahere børn fra undervisningsaktiviteter. Det er derfor fornuftigt at holde legepladser og samlingssteder synligt adskilt fra hinanden, fremgår det af rapporten.
Til gengæld kan udemiljøet have en anden fordel, nemlig at det kan fungere som aflastning, især for drenge, som skal »brænde noget krudt af«. Et eksempel kunne være noget så enkelt som en kort rute, der løbes omkring eksempelvis en græsplæne.
At undervise udendørs kræver dog også en lærer, der har et godt kendskab til lokalområdet. Eleverne skal desuden have nået en vis modenhed.
Rapporten »Læringsmiljø nærmiljø« kan læses på www.Zahle.ucc.dk