Utrolige regnehistorier
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Titlen "Utrolige regnehistorier" dækker over en metode til indlæring af basale begreber, der med sin opmærksomhed på det rent sproglige aspekt vinder mere og mere indpas i matematikundervisningen. Samtidig repræsenterer materialet et nyt udspil i serien "Kolorit til hjernen", der er tænkt som en hjælp til matematiklæreren, når der er brug for ekstra udfordringer.
I dette tilfælde betyder det desværre, at dele af forlagets omtale er i direkte modstrid med forfatterens egen indledning. Sidstnævnte rummer ellers på to stramt strukturerede sider både omtale af bogens opbygning, indholdets relation til Fælles Mål og en overordnet metodisk vejledning til arbejdet. Og heraf fremgår det entydigt, at aktiviteten altså ikke er mere selvstændig, end at oplægget hver gang gives til hele klassen - herunder at læreren typisk må være den, der læser historien op.
Forfatteren har sin egen udvidede forståelse af begrebet "regnehistorie". Hendes historier indeholder således rim, hvad der nok kan skærpe opmærksomheden hos eleverne. En smule anstrengt bliver det nu, når der med "ordvendte omstillinger" går "Peters Jul" i den: "Du må ikke dig kede", "En dag skal I den få lov at se".
Der skal dog ikke pilles ved, at opgavesamlingen rummer masser af sjov og udfordring, også for de kvikkeste, eksempelvis ved tilegnelsen af regnestrategier. Her er den uddybende vejledning til de enkelte kopisider uomgængelig læsning: Hvem skulle have troet, at man kunne få så meget matematik ud af så kort en historie?