Anmeldelse
Undervisningsavisen. Krig - og Danmarks rolle
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Avisen er et godt bud på undervisning i virkeligheden, og der er ikke tale om en gratisavis, der blot skal skimmes. Avisen bør læses med omhu, og den kræver en god styring af læreren.
Den går lige på og hårdt, for på de første to sider ses to barskt udseende danske soldater i fuld kampuniform. Umiddelbart signalerer de professionalisme, men deres utroligt ungdommelige ydre skaber en vis ængstelse hos den voksne læser, når man tænker på de svage elever, der søger efter identitet og idoler. Disse to soldater - den ene i militærpolitiet og den anden premierløjtnant - kunne blive rollemodeller for nogle elever. De virker så unge, at jeg ikke vil være bleg for at sige, at det ikke ville gøre noget, hvis de glemte deres barbermaskine inden afrejsen til en krigszone.
I et demokrati har man lov til at vælge, men også lov til at vælge fra. Eleverne bør i demokratidannelsen lære at huske, at et valg kan få overskuelige konsekvenser, men sandelig også uoverskuelige konsekvenser.
De nye mål for samfundsfag har netop "mennesket" og "demokrati" i centrum, hvor eleverne skal opdrages til aktiv medleven i et demokratisk samfund. Undervisningen bør derfor ikke blot handle om det faktuelle, men i lige så høj grad inddrage følelser og menneskelige værdier.
"Krig - og Danmarks rolle" er et godt bud på avislæsning i samfundsfag.
Avisen er i sin fremstilling af temaerne på saglig grund. Manipulation og fordrejede holdninger er svære at få øje på, man fristes til at sige, at der ikke er noget at komme efter.