Team er en nødvendighed
Kravene til udvikling af undervisningen kan ikke længere klares af den enkelte, mener konsulenten bag de pædagogiske forstyrrelser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den individuelle forberedelse af undervisningen rækker ikke længere. Presset på skolen om at forny sig og udvikle undervisningen og den store produktion af viden, som giver et væld af valgmuligheder, kan ikke overkommes af den enkelte.
»Den må have et organisatorisk modspil, og team eller selvstyrende team er svaret på udfordringen«, mener konsulent, cand.pæd. Per Schaarup.
Baseret på tilbagemeldingerne fra sine kursister kan han konstatere, at lærerne er gode til at planlægge undervisningen, men mangler redskaber til at forny den og udvikle den.
»Det handler om at udvikle kerneydelsen gennem refleksion i det kollegiale praksisfællesskab«, siger han.
Målet med at uddanne en person fra hvert team til teamkoordinator er, at teamet overtager sin egen læreproces med teamkoordinatoren som rammesætter og drivkraft, samtidig med at teamets medlemmer tager personligt ansvar for den fælles opgave.
»En refleksiv læringsproces er født af nødvendigheden af, at den etablerede viden ikke har den autoritet, som den måske tidligere har haft. Det refleksive består således i at skabe mulighed for omlæring, brud på eksisterende indsigt og forventning. I det selvstyrende team kan den refleksive læring foregå ved en form for vidensdeling, hvor nogen - eller én - i teamet for en tid påtager sig at have et forspring i forhold til de øvrige og omsætte dette forspring til brudskabende kommunikation«, forklarer han på sin hjemmeside.
kra@dlf.org
»En refleksiv læringsproces er født af nødvendigheden af, at den etablerede viden ikke har den autoritet, som den måske tidligere har haft. Det refleksive består således i at skabe mulighed for omlæring, brud på eksisterende indsigt og forventning«. Konsulent Per Schaarup, cand.pæd.