Debat

Hvordan er det med rummelighed?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske folkeskole er heldigvis rummelig. Skolen skal være for alle, så der er ikke noget acceptabelt alternativ til den rummelige skole. Men hvad betyder »rummelighed« egentlig?

Betyder det, at den enkelte lærer skal klare alle udfordringer alene i klassen, eller betyder det, at vi vil sikre god undervisning og høj faglighed for alle? DLF mener, rummelighed bør have sidstnævnte definition, for det er med høj faglighed for alle, vi sikrer, at alle får lige muligheder i livet. Hvis ambitionen med rummelighed er, at alle skal have den undervisning, de har behov for for at kunne udvikle sig fagligt, så er der i øjeblikket et stort udviklingspotentiale i den danske folkeskole.

Der er elever, der forlader skolen med for dårlige faglige kundskaber og med for ringe selvværd. Det kan vi ikke acceptere, især ikke når lærerne ved, hvad der kunne og skulle være gjort for at give disse unge bedre muligheder. I DLF's kredse foregår der i disse måneder en afdækning af kommunernes evne til at sikre alle elever den rette undervisning. Folkeskolen kan være rummelig, fordi den råder over en lang række undervisningstilbud. Vi råder over flere forskellige former for specialpædagogisk indsats. Lærerne ved, at sådanne indsatser virker, og nu bakkes den viden også op af en undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitet, som siger, at specialpædagogisk indsats, som er målrettet den enkeltes behov, giver resultat.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fremtidens specialundervisning er til debat, og fra flere sider lyder der forslag om at lade specialundervisning erstatte af undervisningsdifferentiering. Før det skridt overvejes, må man gøre sig formålet klart. Ønsker vi som samfund, at folkeskolen skal lykkes med sit projekt om at give så god undervisning til alle, at alle sikres et godt fagligt fundament for at kunne leve et godt liv uanset social baggrund? Ønsker vi, at folkeskolen skal være udgangspunktet for reel lighed i samfundet? Hvis ja, må vi afklare, om »rummelighed« betyder, at vi sparer på specialundervisningen og klarer det hele i den »rummelige« klasse, eller om det betyder, at hele folkeskolen er rummelig og med forskellige tiltag i forhold til forskellige elever sikrer, at alle elever får den rette undervisning.

»Fremtidens specialundervisning er til debat, og fra flere sider lyder der forslag om at lade specialundervisning erstatte af undervisningsdifferentiering«.