Anmeldelse
Matematrix 5
Matematrix 5
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Matematrix 5" er et væld af aktiviteter spændende over færdighedsregning, problemregning og åbne undersøgelser. Der er med dette sæt i høj grad tænkt på grundlæggende færdigheder, men stadig er der plads til intuitiv matematik, til leg og spil.
Fakta:
Titel: Matematrix 5
Forfatter: Per Gregersen, Tomas Højgaard Jensen, Lone Kathrine Petersen, Helle Thorbjørnsen
Serie: Matematrix
Type: Diverse
Forlag: Alínea
Systemet bygger på velkendte læringsprincipper, såsom at man lærer bedst, når man er virksom, når man er motiveret og i godt humør, når tempoet passer, når kroppen er med, gennem gentagelser, når man oplever fremgang, når man er forberedt og ikke kommer bagefter, og når man har mulighed for at tegne, måle og foretage udregninger.
Kapitlerne i "Matematrix" er opbygget efter et såkaldt timeglasprincip. Før hvert kapitel er en kort introduktion, der skal gøre eleverne nysgerrige og motiverede. Herefter føres de ind i de matematiske grundbegreber efterfulgt af en række øvelser, så de får det nye stof rigtigt ind under huden. Når denne fase er overstået, kan de nu mestre nye matematiske udfordringer med den nytilførte viden/kompetence.
En væsentlig opgave for matematikundervisningen er at bibringe eleverne matematisk viden til brug i praktiske sammenhænge. "Matematrix" prøver med den grundige gennemgang af nyt stof med de mange træningsopgaver og de mange praktiske øvelser at koble tingene sammen.
De praktiske øvelser i matematikundervisningen har der været fokus på i mange år efterhånden. At man nu igen har øje for, at ny viden kræver megen træning og til tider hårdt slid, hilses mere end velkommen.