Prøv at tænke positivt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Påskeferie ved en sø i en stor svensk skov, hvor der er så stille, at man kun kan høre naturens lyde. Hvor der er så smukt, at det er til at tude over - det giver anledning til store tanker om livet.

Hvorfor? bliver hurtigt for stort et spørgsmål for en simpel lærer og kredsformand, så jeg sporer tankerne ind på det mere jordnære: Hvordan? - som i virkeligheden også er mere interessant. Hvordan tackler vi de udfordringer, vi konstant stilles over for? Hvordan reagerer vi på de konstante forandringer?

Der er altid mulighed for at vælge, om vi vil reagere med vrede og fornægtelse, eller om vi vil se de positive aspekter og muligheder i en situation.

Det nyeste eksempel er overenskomsten. Vi fik måske ikke alt det eller lige det, vi ønskede os. Til gengæld fik vi et ganske godt resultat på løn og en aftale om arbejdstid, som der er muligheder i. Man kunne også vælge at sige, at vi kunne have fået mere i løn (måske), og at det jo ikke er en rigtig arbejdstidsaftale.

Det er okay at blive sur og gal indimellem. Det er også i orden at give udtryk for det. Ellers risikerer man at brænde inde med det. Men når dampen er lukket ud, så er det en god idé at give plads til de konstruktive tanker. Der er så meget, vi ikke umiddelbart kan ændre. Men som vi kan lære at håndtere. Alt kan påvirkes og ændres, men nogle gange er det et langt, sejt træk.

Vi oplever at blive stillet over for flere opgaver uden resurser - som for eksempel elevplaner og test. Vi kan ikke det hele, og så må vi sige fra. Hvis vi ikke siger fra i tide, kan det gå galt. Så må vi søge hjælp til at håndtere en uoverskuelig situation på en konstruktiv og fremadrettet facon.

For nogle år siden faldt jeg over en amerikansk bog af Vera Peiffer med titlen »Positive Thinking«. Pointen i bogen er, at også på det personlige plan kan du selv påvirke kommunikationen med andre mennesker i positiv retning. Det handler om at opbygge positive forventninger for eksempel til et vanskeligt møde. Din egen psyke og udstråling påvirker den anden part. Forventer du et positivt møde, vil du som regel opleve det. Men er du nervøs og forventer noget dårligt, så er det det, du får.

Vi kender eksemplet med den nervøse vikar eller unge lærer, som på grund af sin usikkerhed og bange forventninger bliver et nemt offer for afprøvning fra elever og forældre - ja, endda et nemt offer for mobning. Den sikre lærer med et personligt overskud vil ikke i samme grad blive udsat for den slags.

For mig at se er der to væsentlige aspekter i vores valg af reaktion: Hvordan vi påvirker vores omgivelser, og hvordan vi påvirker os selv og vores eget liv.

Det er ikke altid nødvendigt at se de sorteste sider af alle sager - og i hvert fald ikke altid nødvendigt at smitte vores omgivelser med sortsyn. Og hvem går det mest ud over, når vi er sure og negative? Mest af alt os selv. Det kan godt være belastende for vores omgivelser, men det er inden i os selv, at vreden og frustrationen lige så stille æder al glæde og positivitet og ender med at efterlade os bitre og negative.

Det betyder ikke, at vi ikke skal være kritiske og sætte spørgsmålstegn. Der er noget, der hedder sund skepsis, men den kan godt kombineres med en positiv tilgang.

Med en positiv tilgang til arbejdet og livet bliver vi simpelthen gladere og får en lettere hverdag. Det er da værd at prøve.

Rikke Vagn-Hansen er formand for Vejle Lærerkreds

»Med en positiv tilgang til arbejdet og livet bliver vi simpelthen gladere og får en lettere hverdag«