Anmeldelse
Delta
Delta
- og de positive forventninger er blevet opfyldt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Matematik for lærerstuderende" er et lærebogssystem til den nye læreruddannelse i matematik. Tidligere er grundbogen ("Ypsilon") til fællesdelen i linjefaget anmeldt i Folkeskolen. "Delta" er seriens almene fagdidaktik.
Fakta:
Titel: Delta
Forfatter: Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen
Pris: 398 kroner
Sider: 450 sider
Serie: Matematik for lærerstuderende
Type: Bog
Forlag: Forlaget Samfundslitteratur
I "Delta" behandles almene fagdidaktiske forhold, teorier og problemstillinger særdeles indgående på fremragende vis. Efter en grundig indledning føres læseren ind i følgende overordnede områder:
Del I: Læring af matematik
Del II: Undervisning i matematik
Del III: Matematikdidaktiske skoler
Del IV: Metaperspektiver på matematik og matematikundervisning.
Forfatternes hovedformål er at diskutere fagdidaktisk teori i meget tæt forbindelse med undervisningens praksis. Matematikkens didaktik er gennem de sidste 50 år blevet veletableret som videnskab, og derfor er der i dag en hel del forskningsbaseret viden på det matematikfagdidaktiske område. Denne viden og disse resultater behandles og understøtter mange af de didaktiske teorier, der præsenteres i bogen. Blandt andet sammenstilles og diskuteres forskellige retninger af konstruktivistisk syn på læring, hvor nogle fællestræk er, at viden og læring ses i et udviklingsperspektiv, og at læring kræver aktiv involvering i processen. I bogen er der løbende opfølgende oplæg til diskussion og refleksion samt praksiseksempler, der understøtter teorierne. Dette betyder blandt andet, at "Delta" - som "Ypsilon" - er meget anvendelsesorienteret, samtidig med at læserens egen refleksionsevne skærpes.
Det er ikke muligt at komme ind på alle genstandsfelter i det meget omfattende værk, men jeg vil fremhæve et par indfaldsvinkler og synspunkter.
At arbejde med den refleksivt lærende bliver vægtet højt - også i forhold til eleverne i grundskolen - og kommunikationens betydning bliver indgående berørt. I den forbindelse bliver vigtigheden af også at kvalificere den faglige terminologi understreget. Dette kan blandt andet understøttes af at gå fra en fokusering på en produktvinkel i tilrettelæggelsen af undervisningen hen imod at fokusere mere på processen - og dermed den kommunikative side. Netop ved at arbejde procesorienteret, kommunikativt og refleksivt vil også fagsproget styrkes, da sammenhængen mellem kognition og kommunikation - mellem sprog og tænkning - er veldokumenteret.
Til understøttelse af den procesorienterede indfaldsvinkel bliver det væsentligt at ændre opgavetyper fra de rutine- og færdighedsprægede til opgaver af mere problemorienteret karakter. I bogen kan der findes god hjælp til, hvordan eksisterende opgaver kan åbnes, ændres, så de giver eleverne mulighed for at formulere og afprøve hypoteser og formodninger.
Den gennemgående tænkning i bogen understøtter kompetencemålene fra KOM-rapporten, der med de nye Fælles Mål bliver et selvstændigt centralt kundskabs- og færdighedsområde.
Som "Ypsilon" er også "Delta" læsevenligt bygget op ved grundige indføringer i indledningen til de enkelte kapitler sammenkædet med diskussionerne undervejs og opsamlingerne til sidst.
Meget anbefalelsesværdig - ikke blot til lærerstuderende. Jeg synes, det lykkes for forfatterne at koble teorierne fra den akademiske verden med virkeligheden i blandt andet 8.b i grundskolen.