Anmeldelse

Delta

Delta

- og de positive forventninger er blevet opfyldt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Matematik for lærerstuderende" er et lærebogssystem til den nye læreruddannelse i matematik. Tidligere er grundbogen ("Ypsilon") til fællesdelen i linjefaget anmeldt i Folkeskolen. "Delta" er seriens almene fagdidaktik.

Fakta:

Titel: Delta

Forfatter: Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen

Pris: 398 kroner

Sider: 450 sider

Serie: Matematik for lærerstuderende

Type: Bog

Forlag: Forlaget Samfundslitteratur

I "Delta" behandles almene fagdidaktiske forhold, teorier og problemstillinger særdeles indgående på fremragende vis. Efter en grundig indledning føres læseren ind i følgende overordnede områder:

Del I: Læring af matematik

Del II: Undervisning i matematik

Del III: Matematikdidaktiske skoler

Del IV: Metaperspektiver på matematik og matematikundervisning.

Forfatternes hovedformål er at diskutere fagdidaktisk teori i meget tæt forbindelse med undervisningens praksis. Matematikkens didaktik er gennem de sidste 50 år blevet veletableret som videnskab, og derfor er der i dag en hel del forskningsbaseret viden på det matematikfagdidaktiske område. Denne viden og disse resultater behandles og understøtter mange af de didaktiske teorier, der præsenteres i bogen. Blandt andet sammenstilles og diskuteres forskellige retninger af konstruktivistisk syn på læring, hvor nogle fællestræk er, at viden og læring ses i et udviklingsperspektiv, og at læring kræver aktiv involvering i processen. I bogen er der løbende opfølgende oplæg til diskussion og refleksion samt praksiseksempler, der understøtter teorierne. Dette betyder blandt andet, at "Delta" - som "Ypsilon" - er meget anvendelsesorienteret, samtidig med at læserens egen refleksionsevne skærpes.

Det er ikke muligt at komme ind på alle genstandsfelter i det meget omfattende værk, men jeg vil fremhæve et par indfaldsvinkler og synspunkter.

At arbejde med den refleksivt lærende bliver vægtet højt - også i forhold til eleverne i grundskolen - og kommunikationens betydning bliver indgående berørt. I den forbindelse bliver vigtigheden af også at kvalificere den faglige terminologi understreget. Dette kan blandt andet understøttes af at gå fra en fokusering på en produktvinkel i tilrettelæggelsen af undervisningen hen imod at fokusere mere på processen - og dermed den kommunikative side. Netop ved at arbejde procesorienteret, kommunikativt og refleksivt vil også fagsproget styrkes, da sammenhængen mellem kognition og kommunikation - mellem sprog og tænkning - er veldokumenteret.

Til understøttelse af den procesorienterede indfaldsvinkel bliver det væsentligt at ændre opgavetyper fra de rutine- og færdighedsprægede til opgaver af mere problemorienteret karakter. I bogen kan der findes god hjælp til, hvordan eksisterende opgaver kan åbnes, ændres, så de giver eleverne mulighed for at formulere og afprøve hypoteser og formodninger.

Den gennemgående tænkning i bogen understøtter kompetencemålene fra KOM-rapporten, der med de nye Fælles Mål bliver et selvstændigt centralt kundskabs- og færdighedsområde.

Som "Ypsilon" er også "Delta" læsevenligt bygget op ved grundige indføringer i indledningen til de enkelte kapitler sammenkædet med diskussionerne undervejs og opsamlingerne til sidst.

Meget anbefalelsesværdig - ikke blot til lærerstuderende. Jeg synes, det lykkes for forfatterne at koble teorierne fra den akademiske verden med virkeligheden i blandt andet 8.b i grundskolen.