Debat
Prøv kun at tælle de lyse timer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lektor Hans Henrik Knoop har fået en god ide, som han udbreder i Bagsmækken i Folkeskolen nummer 4. Måske kunne denne ide med fordel have været anvendt til modgåelse af finanskrisens skrækkelige følger, der ramte os. En i vor natur opmagasineret »negativitetstendens«, som, hvis den ikke bliver nedkæmpet, forleder os til at rette vor opmærksomhed mod det negative, mener Knoop burde erstattes af et tilkæmpet og måske lidt anstrengt positivt lyssyn, hvis magiske effekt forventes at forvandle al negativitet til ren positivitet. Sådan skal en fortvivlende elendig udelt folkeskole komme til at fremstå som den »verdens bedste«, som vi hidtil så forgæves har efterspurgt. Luk øjnene for det uduelige, de dårlige måleresultater, den opsvulmende og undervisningsmæssigt nedbrydende rummelighed, det i udeltheden udviklede kolossale støjniveau, udelthedens elendige konsekvenser for de unges senere uddannelsesmuligheder med mere. Og se herefter kun på det positive, som vi nok selv må prøve at fantasere os til, da det jo ikke umiddelbart falder i øjnene. Se kun det positive, omend det er kunstigt frembragt, så forsvinder det negative helt af sig selv. Eller som det hedder i konfirmationstalerne: Tæl kun de lyse timer. Sådan får vi en højkvalitativ folkeskole manet ind i vor egen bevidsthed, samtidig med at vi kan bibeholde kvalitetsløsheden. Og sådan kunne vi måske komme let og gratis ud af finanskrisen. I hvert fald bør vi tro på, at vi sådan let og næsten uden at røre en finger og ganske gratis kan forvandle en målt elendig folkeskole til noget højkvalitativt. Keine Hexerei, nur betrügerisch Behendigkeit!