Debat

Dejligt stille på Christiansborg. DLF støtter lærerne

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi læser for livet« hedder DLF's læseprojekt, som sætter fokus på faglig læsning i alle fag. At eleverne bliver gode til at skaffe sig viden ved at læse fagtekster, vil betyde et fagligt løft i alle fag. Samtidig er projektet en hjælpende hånd til lærerne og består af materialer og oplæg fra eksperter, direkte til brug for lærerne. Skolerne kan gratis bestille en læseekspert, som kommer ud og fortæller om faglig læsning, og hjemmesiden www.vilæserforlivet.dk kommer til at rumme artikler om læsning målrettet de enkelte fag.

DLF vil gerne hjælpe lærerne med at løse udfordringen om, at flere elever skal være gode til at læse, når de forlader folkeskolen, så de er godt rustet til at møde såvel livet som videre uddannelse.

Fra Christiansborg kan vi ikke forvente den form for hjælp. Her er man for det første endnu ikke klar over, at det kun er ved at give lærerne mulighed for at lave god undervisning, man sikrer, at eleverne bliver dygtigere. De fleste politikere tror fortsat, at det er love og paragraffer, som betyder en forskel. For det andet så kommer der slet ikke noget fra Christiansborg i øjeblikket. Ingen aftaler kan indgås i forligskredsen om folkeskoleloven, fordi valgkampen reelt er startet. Forhandlingerne er blevet en syltekrukke, som ingen ønsker at tage låget af, fordi man risikerer at skade mulighederne for at profilere sig ved næste valg.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jamen - hvad så med folkeskolen? Hvad skal vi gøre, uden politikerne kommer med nye love? Vi er jo vant til, at der kommer en lovændring hver tredje måned, som siger, hvad vi skal gøre? I den tid regeringen har siddet, har den efter eget udsagn ændret folkeskoleloven minimum 32 gange. Hvordan kan vi undervise i skolen, uden at vi hele tiden får at vide hvordan?

Tja - der er faktisk ikke grund til panik. Det går helt fint uden politikernes daglige indgriben. Hver eneste dag møder dygtige og engagerede lærere eleverne med høje ambitioner på hver enkelt elevs vegne. Det kommer sådan set ikke bag på DLF, at lærerne kan selv. Vi ved godt, at det, der sikrer kvaliteten i undervisningen, er det konkrete daglige lærerarbejde. Vi ved også, at hvis vi vil forbedre den kvalitet, og hvis vi vil udvikle skolen og få eleverne til at lære endnu mere, så skal der sættes ind med konkrete redskaber og mulighed for, at lærerne kan lave god undervisning.

Hvis Folketingets politikere skulle komme til at kede sig i de endeløse samtaler inde i syltekrukken, kunne de få en god oplevelse, hvis de så, hvad der faktisk foregår i folkeskolen.