Lehrerin i den danske folkeskole

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tyske Sabrina Finke har læst til lærer på Universität Potsdam tæt ved Berlin i to og et halvt år. Men i tre måneder har hun valgt at være en del af Erasmus-ordningen på Læreruddannelsen i Skovlunde (KDAS).

Hun overvejer selv at blive lærer i Danmark en dag, og hun glæder sig meget til at skulle i praktik i en dansk skoleklasse om en måned. Hun er dog lidt nervøs for den sproglige barriere.

Hvordan er det at gå på et dansk seminarium?

»Det er meget anderledes fra min uddannelse i Tyskland. Her har vi fag a fire-fem timer, hvor vi hjemme kun har undervisning i 90 minutter ad gangen. Den ekstra tid gør timerne mere afslappede. Så er der tid til gruppearbejde og debat, og det er dejligt«.

Hvorfor valgte du at læse i Danmark?

»Jeg synes, det er godt at lære sine nabolande at kende, og dansk er et spændende sprog. Det ligner tysk, men det er så forskelligt fra skrift til udtale. I Tyskland lærte jeg lidt dansk, og på KDAS har jeg fået en god dansk veninde, som jeg øver med.

Jeg overvejer at flytte til Flensborg og arbejde som lærer en dag, og mit ophold i Danmark er en god måde at lære det danske skolesystem at kende på. Jeg har tysk som andetsprog, og Danmark ligger så tæt på«.

Har du besøgt en dansk skole?

»Ja, og det var en meget interessant oplevelse. I Danmark udbyder de mange spændende fag som for eksempel kunst, fotografi og musik. Det er fedt. Derudover synes jeg, det er godt, at danske elever går sammen i så mange år, det er en god idé at holde dem sammen i en gruppe. I Tyskland bliver de derimod delt efter 6. klasse«.

lwn@dlf.org