Hjælp på vej til lærerne
Der skal undervisningsassistenter i skolen for at aflaste lærerne. God idé, mener DLF.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringen rækker nu en hjælpende hånd ud til de lærere, der tumler med vanskelige elever i klassen. Det sker i form af en ny stillingskategori, de såkaldte undervisningsassistenter.
»Jeg hører på mange danske skoler, at de har problemer med, at der kommer flere urolige børn. Undervisningsassistenter kan hjælpe med at holde ro i klassen og skabe et godt undervisningsmiljø«, siger undervisningsminister Bertel Haarder.
Undervisningsassistentens rolle bliver primært at yde en praktisk støtte til elever med særlige behov, så læreren bedre kan koncentrere sig om undervisningen, tilføjer ministeren. Ansvaret for undervisningen ligger fortsat alene hos læreren. Ideen stammer fra Finland, der har gode erfaringer med at bruge undervisningsassistenter i skolerne.
Læreren skal have det overordnede ansvar
Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening Dorte Lange er enig i, at der er brug for ekstra hænder i undervisningen. Hun anbefaler, at der gennemføres få forsøg, hvor det klart er beskrevet, hvilke opgaver assistenterne skal udføre.
»Læreren har det overordnede ansvar, og det kræver, at læreren har kontakt til alle elever i klassen«, siger hun.
Indførelsen af undervisningsassistenter sker i første omgang på forsøgsbasis. Der er afsat ti millioner kroner til forsøget. Første ansøgningsfrist er 17. april.
Undervisningsassistenter er bare ét element i forsøgsprogrammet Projekt Skoleudvikling, som Undervisningsministeriet nu sætter i gang. Andre tiltag er forsøg med erhvervsklasser, turbodansk (som er intensive læseforløb), it-støttede undervisningsformer og lokale task forces for skoleudvikling.
Der er i alt afsat 63 millioner kroner til Projekt Skoleudvikling. Det overordnede formål er at gøre flere elever klar til en ungdomsuddannelse, oplyser Undervisningsministeriet.
jvo@dlf.org
»Jeg hører på mange danske skoler, at de har problemer med, at der kommer flere urolige børn. Undervisningsassistenter kan hjælpe med at holde ro i klassen og skabe et godt undervisningsmiljø«. Bertel Haarder