iStock
De praktisk/musiske fag styrkes
Elever skal deltage i forsøg med afgangsprøver i musik, billedkunst og et nyt fag, håndværk og design, som erstatter sløjd og håndarbejde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringen fremlægger nu en handlingsplan, der skal styrke de praktisk/musiske fag.
»Vi har allerede styrket de boglige fag. Nu er turen kommet til de praktiske, musiske og kunstneriske fag, som er mindst lige så vigtige«, siger undervisningsminister Bertel Haarder.
»Det er dannelsesfag, der udvikler elevernes kulturelle forståelse og deres motoriske evner og øje for detaljen«, tilføjer han.
Handlingsplanen er som en lavine af nye tiltag. Blandt andet vil regeringen sætte forsøg i gang med afsluttende prøver i valgfagene musik og billedkunst.
Desuden skal der på forsøgsbasis oprettes et nyt valgfag: Håndværk og design. Også dét skal eleverne afslutte med en prøve. Håndværk og design skal med tiden måske erstatte sløjd og håndarbejde og eventuelt også billedkunst. Forsøgsperioden er berammet til 2009-2011.
Regeringen vil også have åbnet op for, at ikke-læreruddannede fagpersoner kan komme ind i skolen og undervise i de praktisk/musiske fag, især hvis der ikke er linjefagslærere nok på skolen. Det kan være undervisere fra håndværksmæssige uddannelser og undervisere, der er tilknyttet andre formidlings- og uddannelsesinstitutioner.
Det skal undersøges, hvilke barrierer der er for, at ikke-læreruddannede undervisere kan komme ind i skolen.
»I første omgang ved at tale med KL«, lyder det fra Undervisningsministeriet.
Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening Dorte Lange er enig i, at det er vigtigt at styrke de praktisk/musiske fag. Men regeringens forslag går i en forkert retning, mener hun.
Et ødelæggende forslag
»Man styrker ikke et fag ved at gøre det til prøvefag. Man styrker det ved at give lærerne bedre muligheder for at undervise i det. Ambitionen om at styrke kreativiteten hos eleverne opnås ikke alene via de praktisk/musiske fag. Det skal gå igen i alle fag, så forslaget om at lade ikke-læreruddannede tage sig af disse fag er direkte ødelæggende for den tværkreative tænkning mellem fagene. Billedkunst er for eksempel et fag, hvor begrebsdannelsen understøttes, og som sådan er det et sprogfag, mere end det er et praktisk fag«, siger Dorte Lange.
Ønsket om at styrke de praktisk/musiske fag stammer fra regeringens globaliseringsstrategi fra 2006, »Fremgang, fornyelse og tryghed«, hvor det hedder, at skolen skal medvirke til, at eleverne bliver kreative, selvstændige og ansvarlige borgere.
Dette element i globaliseringsstrategien udløste en forespørgselsdebat i Folketinget i december. Det blev i den forbindelse vedtaget, at »Folketinget ønsker at understøtte elevernes praktiske kundskaber og færdigheder. Regeringen vil inden for et år komme med en handlingsplan, der blandt andet styrker håndværksfagene og fjerner eventuelle barrierer for, at musikuddannede, kunstuddannede og håndværksuddannede kan undervise i relevante fag«.
Andre forslag er for eksempel forsøg, hvor eleverne modtager undervisning i musik og billedkunst gennem hele skoleforløbet, samt et samarbejde mellem idræt og hjemkundskab i udskolingen.
Endelig kommer der nye Fælles Mål for de praktisk/musiske fag, der vil gælde fra august.