Støt de nyuddannede lærere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En del nyuddannede lærere og pædagoger mister lysten til at arbejde videre med deres fag. Derfor har Vejle Kommune sat gang i et projekt med erhvervspsykolog Hanne Museth for at støtte og fastholde de nyuddannede lærere og pædagoger.
Hvad går projektet ud på?
»Vi startede med 46 nyuddannede og nyansatte i november, og så skal vi ses tre eftermiddage. Vi starter hver gang med at tage en runde og høre om succeshistorier, og hvad der er svært. Så bliver vi enige om en prioritering af emnerne til supervision. Jeg stiller nogle spørgsmål til, hvad det handler om. Når problemet er foldet ud, så bliver de andre involveret til at tale om problemstillingen og reflektere i fællesskab. Til sidst hører vi, hvad der var mest brugbart for den involverede«.
Hvilke oplevelser har du stødt på blandt lærerne?
»Trods mine mange erfaringer med arbejdsmiljø så er jeg blevet meget overrasket over, hvor massive problemer der kan være. For eksempel har nyuddannede fået klasser, som ledelsen godt var klar over, at der var store problemer med. Det er desværre flest kvinder, der oplever at blive mobbet massivt af deres klasser og skal stå model til for eksempel at blive kaldt luder«.
Hvordan ser de gode vilkår ud for en nyuddannet lærer?
»Man skal for eksempel ikke sætte de nyuddannede til at undervise i problemklasser. Og så er det meget nyttigt at have en kollegial mentorordning. Ledelsen skal også være meget synlig og aktiv i forhold til at støtte de nye lærere«.
mrm@dlf.org