Anmeldelse

Guide til ungdomsuddannelser / Guide til videregående uddannelser

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det danske uddannelsessystem, forstået som viden om alle ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, er en tung og fyldig sag at komme rundt i. I dette tilfælde består det af to bøger med i alt 1.647 sider om henholdsvis ungdomsuddannelser, det vil sige alle offentlige uddannelser plus en række private uddannelser, der kræver 9. eller 10. klasse som tilgang, og alle uddannelser under den koordinerede tilmelding og andre videregående uddannelser, der kræver en gymnasial baggrund. Begge er opbygget efter samme skabelon, så læsevenligheden og overblikket øges. Ved hvert opslag får man en faktaboks og oplysninger om uddannelsestype, uddannelsens indhold, adgangskrav, uddannelsessteder, mulige job og så videre. Alt bragt i samme opsætning og rækkefølge. Hertil kommer i begge bøger et afsnit om alt det, der er værd at vide, når man overvejer et uddannelsesforløb. Det er alt sammen rigtig godt, men knap så godt er det med den forståelsesramme, som bøgerne tilbyder brugerne.

Der kræves nemlig et godt overblik over uddannelsessystemet som udgangspunkt for at forstå opbygningen af bøgerne. Det er ikke gjort med en oversigtsside over det danske uddannelsessystems hovedkategorier, som begge bøger bringer. På oversigtssiden fremtræder erhvervsuddannelserne som en blok uden opdeling og skelnen. Virkeligheden er jo, at erhvervsuddannelserne har syv indgange. Disse indgange tydeliggøres ikke, men de benyttes alligevel som det bærende princip i opstillingen i "Guide til ungdomsuddannelser". Uddannelserne bringes i alfabetisk orden, efter hvor de hører til på indgangene, men der er ingen forklaring til brugeren om dette. Man kan altså ikke uden forhåndsviden forstå og forfølge det logiske princip i bogen. Ydermere har man anbragt social- og sundhedsuddannelserne midt i afsnittet om Andre Uddannelser, skønt de to kategorier har hver sin blok i diagrammet på oversigtssiden. Det er noget rod og kan skabe forvirring.

Indgangsprincippet er også brugt i "Guide til videregående uddannelser". Her er rammen korte, mellemlange og lange uddannelser samt andre uddannelser, der kræver en gymnasial eksamen som tilgang. Uddannelserne bringes i hovedkategorier med underkategorier sat op alfabetisk. Man henviser med dette til den ovennævnte oversigtsside over det danske uddannelsessystem, men overskueligheden er i sagens natur - kun fire områder - større. Det er en på opleveren at sidde med bogen og opdage uddannelser, der sikkert er ukendte for langt de fleste. Man kan sågar finde et opslag - Ortoptist - om en uddannelse, som ikke engang findes i Danmark, men som skal tages i udlandet. Til gengæld kan man ikke slå fysioterapeut op. Opslaget findes slet ikke i bogen, ej heller i registeret. Det burde være under mellemlange videregående uddannelser, underrubrik: social- og sundhedsuddannelser, og uddannelsen er nævnt under Ergoterapeut som henvisning til en "lignende uddannelse". Så burde den jo være der. Hvorfor så ikke? Har man glemt den? Har man så også glemt andet?

Det er relevante, men ikke absolut nødvendige opslagsbøger for en vejleder, thi alle oplysninger ligger i forvejen tilgængelige på internettet under Uddannelsesguiden.dk, og der henvises til denne for opdateringer, idet redaktionen er afsluttet i henholdsvis november 2004 og maj 2005.

Portalen vedligeholdes af forlaget Schultz for Undervisningsministeriet, og forlaget har nu valgt at udgive oplysningerne om uddannelserne i bogform. Så kan man bladre rundt i uddannelserne og blive inspireret, og det er altid spændende. Bøgerne vil kunne gøre sig som inspirationslæsning i forkontoret og vil også kunne gøre gavn på skolens bibliotek.