Anmeldelse
At kunne præstere
Når barnet ikke slår til i skolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvor går vejen til et glædesfyldt skoleliv? En indsigt i skolebørns vanskeligheder og vejledning i, hvordan man yder dem den bedste støtte - som forælder og som lærer.
Forfatteren er en anerkendt børnelæge, der gør op med myten om "dovenskab". Lav produktivitet skyldes næsten altid et ægte problem, en neuropsykologisk dysfunktion, der medfører vanskeligheder med at få fuldført sine opgaver.
Ethvert barn vil til hver en tid foretrække at læse lektier og få ros for sin indsats, lige så vel som enhver voksen ønsker at opleve stoltheden ved og anerkendelsen for veludført arbejde. Derfor skal de børn, som har neuropsykologiske dysfunktioner, have hjælp.
I bogen gøres der rede for de vigtigste forudsætninger for at opnå et vellykket resultat. De konkrete eksempler omhandler hovedsageligt børn i alderen fem til 18 år og dermed produktivitet i skolesammenhæng.
Bogen henvender sig til forældre og professionelle omsorgspersoner (lærere og pædagoger), som kan søge hjælp til at kunne identificere det enkelte barns konkrete vanskeligheder og støtte det i at finde en vej til at forbedre sin produktivitet i skolen. Vi skal som lærere forsøge at frigøre barnets muligheder, så det kan få et glædesfyldt skoleforløb og åbne vejen for et godt voksenliv. En god og grundig bog for alle, som interesserer sig for sårbare børn.