Anmeldelse

Decimaltal 1,0 / Måling 1

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialundervisning i matematik er ikke det område, der har haft den største bevågenhed i den danske folkeskole, men i denne serie er der de sidste par år kommet cirka 15 hæfter beregnet til elever, der har problemer med det matematiske begrebsapparat, og nu er der kommet to mere i den serie.

Hæfterne i serien er hver relateret til et emne, her decimaltal og måling. Som i tidligere hæfter er aktivitetsforslagene meget varierede på de 11 til 15 sider, der normalt er. Det er ikke træningsopgaver, men opgaver og aktivitetsforslag, der lægger op til at arbejde både konkret og varieret med de matematiske problemstillinger

Det er let selv at blive inspireret til at bruge andre måske lignende ideer og påfund end dem, der lige er foreslået. Man kunne fristes til at sige, at hvis en national test viser, at eleven har problemer med at forstå decimalsystemet, er her nogle forslag til arbejdet. Hvis altså testene kan vise noget om forståelse. Men måske kan testene afsløre nogle elever, der har besvær med nogle matematiske begreber, og så kan det varmt anbefales at forsøge med opgaver af den slags, der er i disse hæfter, frem for blot at lade specialundervisningen i matematik få karakter af hjælp til det, der lige nu arbejdes med i klassen.

Til serien hører en lærermappe med en teoridel, en vejledning til hæfterne og kopisider. En del af lærervejledningen findes endnu kun på forlagets hjemmeside.

Hæftet "Måling" kan bruges fra 1.-2. klassetrin og "Decimaltal" et par år senere.