Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Stressede medarbejdere er mere syge end medarbejdere, der ikke føler sig stressede. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) har fremsat fire forslag til, hvordan det psykiske arbejdsmiljø bør forbedres, hvis man skal bremse stress på arbejdspladsen.
Hvad skal der gøres?
»Lederen skal have meget mere fokus på stress. Alle ledere bør certificeres i at håndtere det psykiske arbejdsmiljø - herunder stress. De 16 arbejdsmedicinske klinikker skal alle tilbyde stressbehandling - i dag sker det kun i Hillerød. Centrene skal kunne behandle stressramte, men også vejlede eksempelvis ansatte og ledere om forebyggelse af stress. Der skal være klækkelige bøder til arbejdsgivere, der ikke lever op til reglerne om et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Og kommunerne skal have veluddannede socialrådgivere nok, der kan hjælpe stress-sygemeldte tilbage i job på en hensynsfuld måde«, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey.
Hvem skal betale for alt det her?
»Overenskomstens parter har allerede taget fat. Parterne har indgået stressaftaler. Man har også på europæisk plan mellem lønmodtagere og arbejdsgivere indgået en stressaftale. Regeringen må opgradere myndighedernes del af indsatsen. Det skal være en fælles indsats. Det her er også et politisk ansvar«.
Hvad kan de ansatte selv gøre for at mindske stress?
»De ansatte kan sammen med deres ledere fokusere på, hvornår arbejdsbelastningen er urimelig. Hvornår man ikke har de rette kompetencer til at løse opgaverne. Hvis man føler, at man ikke slår til i arbejdssituationen, er det med til at udløse stress.
På FTF's hjemmeside er der gode råd om stress til både den enkelte og arbejdspladsen«.
mbt@dlf.org