Anmeldelse

Medborgerskab, identitet og demokratisk dannelse

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse tider, hvor den siddende undervisningsminister citeres i dagspressen for at ville af med begrebet demokrati i folkeskolens formålsparagraf, er det fint og godt, at der dukker en antologi op, hvor begreberne demokrati, medborgerskab og dannelse diskuteres og sættes ind i en større sammenhæng. Og hvor begreberne fremstår som relevante, også for en kommende lov om folkeskolen.

Antologien består af 13 individuelle artikler ordnet i fire temaer og har et fint, ensartet præg. Alle artikler er læseværdige for lærere og lærerstuderende med interesse for emnet. Artikelsamlingen er dog nok i særlig grad anvendelig for lærere, der deltager i videreuddannelsesforløb, og lærerstuderende, der efter undervisningen i faget Skolen i samfundet stadig mener, der er mere at undersøge omkring begreberne.

Ove Korsgaard skriver en god artikel: "Statsborgerskab, medborgerskab og identitet". Her diskuterer han blandt andet forholdet mellem begrebet demokrati og begrebet folkestyre. Begge begreber er (endnu) centrale i folkeskolelovens formålsparagraf. Fjernes begrebet demokrati, kan læsere af denne artikel få en god fornemmelse af, hvad det er, der er i gære, og hvorfor det er begrebet folkestyre, der får lov til at blive.

Marianne Horsdals emne er demokratisk medborgerskab og biografisk læring. Hun diskuterer det væsentlige i ikke blot at italesætte begreber, men også at arbejde med begreberne i den pædagogiske praksis. Demokrati skal gennemleves for at sætte sig spor i elevernes biografier og for i sidste ende at skabe forudsætningerne for elevernes dannelse.

Niels Buur Hansen og Alexander von Oettingen skriver en spændende udredning af forskelle mellem tænkning om dannelse og medborgerskab i henholdsvis den angelsaksiske tradition og den kontinentale tyske tradition.