Anmeldelse
Uddannelsesforskning
Data, metoder og teori til undersøgelse af uddannelser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen indeholder en omfattende undersøgende, diskuterende og problematiserende fremstilling af videnskabsteoretiske spørgsmål inden for socialforskning med særligt fokus på uddannelsesforskning. Uddannelsesforskningen kommer især til syne i eksempler, der bruges som illustrationer til den mere teoretiske behandling af forskningspraksis, for eksempel i en væsentlig analyse af Peter Mortimores og kollegers store undersøgelse af effektiviteten i indskolingen på en række London-skoler. Denne undersøgelse har i Danmark ligget til grund for en del af Undervisningsministeriets kvalitetsudviklingspolitik.
Bogen diskuterer problemer i forbindelse med strategier og metoder og deres anvendelse i forskellige forskningsparadigmer. Forfatternes særlige interesse er at se valget af strategier og metoder i sammenhæng med bagvedliggende erkendelsesteoretiske positioner og forskellige opfattelser af virkelighedens natur, som ofte i forskningspraksis er uerkendte eller i hvert fald ikke bevidst medinddraget. Dette forhold betyder, at magtinteresser bag og i uddannelsesforskningen kommer til at spille en afgørende rolle, hvilket vi i disse år tydeligt ser i Danmark. Et særligt kapitel søger at karakterisere forskelle på forskningsprojekter og evalueringsprojekter på en måde, der også er interessant i dansk sammenhæng.
Der er ikke tale om en begynderbog inden for feltet. Men det er en bog, som det vil være værdifuldt, at mange kommer til at kende. Bogen kan med fordel indgå i litteraturrepertoiret ved videregående uddannelser inden for pædagogik og uddannelsesforskning.