Gode råd om anvendelse af magt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gav dønninger i landets medier, da to døvelærere på Fredericiaskolen for et par år siden holdt en elev fast og tapede hans mund til for at stoppe hans skrigeri.
Siden førte det til to store konferencer om magtanvendelse i folkeskolen (omtalt på folkeskolen.dk i maj i år), og nu er der udkommet et hæfte med artikler fra konferencerne. Hæftet skal dog ikke ses som en afrapportering, men som inspiration til det videre arbejde med at mindske brugen af magt i undervisningen.
Hæftet indeholder et skema, som lærere kan bruge til at indberette baggrunden for, at de har fastholdt en elev. Hæftet byder også på et såkaldte riv-krads-skema, der bruges, når elever udsætter lærere for trusler og vold.
Hæftet »Magtanvendelse i folkeskolen« er udgivet af Center for Ligebehandling af Handicappede og Børnerådet i samarbejde med Undervisningsministeriet. Det kan bestilles på telefon 3311 1044 eller hentes i pdf på www.brd.dk