Anmeldelse

Globus A

Grundbog til geografi i 7.-9. klasse

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man har samlet tre bøger fra "Globus"-systemet, "Du store verden", "Vulkaner og jordskælv" og "Verden er skæv". Hvis man ikke tidligere har indkøbt de tre bøger hver for sig, er her nu en god mulighed for en samlet geografibog, der tager fat i væsentlige geografiske områder, der vil give eleverne i de ældste klasser indsigt i afgørende naturgeografiske elementer.

"Du store verden" har følgende områder beskrevet: Postkort fra en jordomrejse, verden kortlægges, sådan laves kort, lande og mennesker, bliver verden mindre og fokus på Danmark, Somalia og Tyrkiet i tal og fakta. Afsnittet med postkortet fungerer godt og giver fin anledning til at fortsætte det faglige arbejde.

"Vulkaner og jordskælv" indeholder følgende elementer: 30.000 dræbt på få minutter, hvorfor vulkanudbrud og jordskælv, tæt på vulkaner og jordskælv, vulkaner og mennesker og jordens fremtid. Efter en række aktuelle naturkatastrofer vil denne del af grundbogen være yderst relevant og give eleverne en god forståelse af disse. Bogen er især tydelig i skitser og illustrationer, som klart viser, hvilke naturkræfter der er på spil, og hvad der eksempelvis sker under et jordskælv.

"Verden er skæv" er sidste del af grundbogen og giver et indblik i følgende: El Salvador - kontrasternes land, en ny verden opdages, El Salvador er et uland, kaffens land, vi bliver flere og flere og kan vi hjælpe. Med udgangspunkt i El Salvador som eksempel giver bogen en god og vedkommende beskrivelse af de problemer, der er i verden. Der er fokus på ulandsproblematikken, og hvad vi kan gøre. Præcist beskrevet, således at det bestemt vil motivere eleverne.

I grundbogens forskellige kapitler er der henvisninger til geo-aktiviteter, som tager udgangspunkt i de aktivitetsark, der findes sidst i lærervejledningsmaterialet, som udgives til hver grundbog. Derved giver bogen hele tiden eleven mulighed for at fordybe sig i de geografiske områder.

Lærervejledningen giver materialet perspektiv og sætter læreren grundigt ind i området. Eksempelvis i forhold til Fælles Mål, formål og baggrund for selve materialet.