Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsministeriet har offentliggjort en tabel, som viser, hvor mange procent af eleverne der får under 6 i afgangsprøven på hver af landets skoler.
Hvad kan sådan en tabel bruges til?
»Den kan bruges som en øjenåbner for, om der eventuelt er noget galt på den enkelte skole. Men den kan ikke benyttes til en egentlig diagnose af, hvad der er galt, for det egner selve tallet sig ikke til«, siger Peter Allerup, som er professor på Danmarks Pædagogiske Universitet.
Et af ministeriets argumenter for tabellen er, at man kan vurdere undervisningskvaliteten på de enkelte skoler, men er det undervisningskvaliteten, tabellen viser?
»Nej, det må man afvise med det samme. Det er ikke et enkelt udtryk for undervisningskvaliteten, men for den samlede indsats fra elever, lærere, prøver, test, hvad som helst«.
Hvis der nu er én, der får under 6, på en skole, hvor der kun er 12 afgangselever, så ser det jo procentvis meget værre ud, end hvis der er én, der får under 6, på en skole med 70 afgangselever. Er det rimeligt?
»Jeg tror, man i almindelighed skal være forsigtig med at lave høkerregning på procenter, når antallet af elever er lille«.
Hvad er det bedste ved sådan en tabel?
»Den kan gøre relativt gode og relativt dårlige skoler opmærksomme på, hvor de ligger, og få dem til at spekulere lidt over, hvorfor der enten er rigtig mange eller rigtig få elever, som får under 6«.
Hvad er så det værste?
»At man kan drage nogle fejlslutninger, hvis procentdelen er meget stor«.
lkp@dlf.org