Kinesere lærer dansk pædagogik

En klasse med kinesiske lærerstuderende studerer en kopi af en dansk læreruddannelse på engelsk. De vil lære dansk pædagogik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Zhou Chao kendte ikke meget til Danmark, da han besluttede sig til at rejse hertil for at tage en uddannelse. Han havde læst H.C. Andersen, og hans yndlingshistorie var »Den Grimme Ælling«. Sådan forklarer han, hvorfor han nu sidder på et pæredansk seminarium i en engelsktime og slider med øvelser.

Men bag historien om det danske eventyr ligger nogle præcise pædagogiske overvejelser:

»I Kina fortæller læreren hele tiden, nøjagtig hvad du skal gøre. Du går til prøve og eksamen konstant, og du må ikke tage stilling til noget. Læreren bestemmer det hele. Her kan eleverne selv vælge mellem flere muligheder. Det giver dem mere interesse i at lære. Det vil jeg gerne kunne, når jeg kommer tilbage til Kina. Det er vigtigt at lære. Kundskaber er nøglen til alt«, siger han.

Zhou Chao er en af de 30 kinesere, som netop er begyndt på den danske læreruddannelse på Vordingborg Seminarium på CVU Syd. De fleste er startet på første år, og en halv snes går på et introduktionsår, hvor de har koncentreret engelskundervisning.

For hans klassekammerat, Wu Lei, har opholdet ført til et ønske om at være med til at tage hul på et samarbejde mellem danske og kinesiske seminarier. Men også hun vil gerne hjem og praktisere den anderledes pædagogik i en kinesisk skole.

De udenlandske studerende betaler 63.000 kroner per år, og de skal igennem det samme pensum som en dansk lærer. Inklusive praktik i en dansk folkeskole. Men i stedet for dansk har de engelsk. Der står bachelor på eksamensbeviset, når de efter fire år har bestået den første danske lærereksamen på engelsk.

Vil lære at aktivere elever

De kinesiske studerende er kommet til Vordingborg Seminarium via en kinesisk sprogskole, som oprindeligt kontaktede CVU Syd for at etablere et samarbejde. De havde hørt om seminariet via andre internationale projekter, som CVU Syd havde været engageret i.

»Først var der kun otte tilmeldte. Vi valgte alligevel at tage til Kina og tale med dem. I stedet for at stille op med plancher og foredrag besluttede vi at organisere en workshop i en weekend dels for at de kunne opleve dansk undervisning, dels for at vi kunne vurdere, om de kunne få noget ud af at komme til Danmark. Ingen har glæde af, at de bliver skuffede«, fortæller Helle Brieghel fra CVU Syd, som står for projektet med udvikling af internationale uddannelser i området.

»Vi viste blandt andet, hvordan vi arbejder praktisk-musisk, og introducerede storyline-metoden. Samme undervisning, som jeg er vant til fra seminariet. Vi spurgte, hvad de mente om det. Det var de meget overraskede over. Det var spændende for dem at skulle tage stilling. Men da de først kom i gang, havde de masser af input og ideer«, fortæller Helle Brieghel.

I engelsktimen er de kinesiske studerende i gang med at arbejde med et læresystem, hvor de skal pakke en kuffert til forskellige typer rejser. Med til undervisningen hører også aktiverende sange og gruppearbejde.

»Vi starter med at arbejde med et system, »Thats it«. På den måde lærer de mere engelsk, men undervejs skal de også lære at vurdere systemet didaktisk. Jeg introducerer lyttestrategier, storyline, logbog, og de skal arbejde med videndeling. De kommer jo ikke med den samme baggrund som de danske studerende. Tankegangen er ny for dem, men de skal op i præcis samme pensum i didaktik og pædagogik som danske studerende«, siger Finn Peter Aarup, som underviser i engelsk.

Han er glad for de kinesiske studerende. Der er koncentration i klassen, og de arbejder meget med øvelserne.

Kinesere er til basketball

To danske lærerstuderende, Milena Larsen og Michael Olsson, har meldt sig som tutorer for de kinesiske studerende. De hjælper med praktiske spørgsmål, sociale arrangementer og med at formidle kontakter til sportsklubber og eventuelt skoler, så kineserne kan komme ud som hjælpelærere til temauger i samfundsfag og geografi.

»Jeg synes, at den internationale profil betyder meget for uddannelsen. Sådan som verden udvikler sig, er det vigtigt at få blandet os med så mange kulturer som muligt«, mener Michael Olsson.

Milena Larsen tænker på, at det er vigtigt, at kineserne vender hjem med nogle gode oplevelser fra Danmark og kan fungere som ambassadører. Men hun får også selv meget ud af at være tutor for kineserne.

»Verden omkring os forandrer sig så meget i disse år, så det er godt at få udvidet sin horisont. Også når man arbejder i en dansk folkeskole«.

Begge har også en helt personlig interesse i at få nogle venner i Kina, som de kan besøge, hvis de engang kommer til landet.

De to danske studerende er blevet overrasket over mangt og meget i mødet med kineserne. En af de største overraskelser har været, at kineserne ikke spiller bordtennis.

»Vi ville formidle kontakt til klubber, hvor de kunne spille. Men det viste sig, at de fleste spiller basketball«, griner Milena.

folkeskolen@dlf.org