Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På trods af at hver tredje kommune ikke samarbejder med den lokale lærerkreds om F2000, mener Børne- og Kulturchefforeningen, at kommunerne tager ansvaret for folkeskolens udvikling alvorligt.
Foreningen har stillet forvaltningschefer i alle landets kommuner fire spørgsmål, og det er svarene på de spørgsmål, som danner grundlag for foreningens vurdering.
223 svarede ja til, at der er politisk ejerskab til F2000 lokalt, 52 svarede nej. 194 svarede ja til, at det er lykkedes at etablere et samarbejde med den lokale lærerkreds om F2000, 81 svarede nej. 258 svarede ja til, at F2000 er godt i gang i kommunen på forvaltningsniveau, 17 svarede nej. 273 svarede ja til, at F2000 er godt i gang i kommunen på skoleniveau, 2 svarede nej.
'Der er ikke tale om en videnskabelig undersøgelse, men det er dog en markant tilkendegivelse af, at kommunerne har påtaget sig opgaven, og at arbejdet med F2000 er i fuld gang landet over', siger formanden for Børne- og Kulturchefforeningen, Bjarne Pedersen.
I sidste uge lavede Folkeskolen en undersøgelse, der viste, at mange kommuner landet over ikke samarbejder med de lokale lærerkredse om F2000. Det samme fremgår af Børne- og Kulturchefforeningens egen undersøgelse.
Mener I, at kommunerne tager ansvaret for folkeskolens udvikling, når en tredjedel af dem, sådan som det fremgår af jeres egen undersøgelse, ikke samarbejder med de lokale lærerkredse?
'Der er dækning for den måde, hvorpå vi udlægger vores rundspørge. Kommunerne tager ansvaret for folkeskolen, selvom ikke alle samarbejder med de lokale lærerkredse. Der skal samarbejdes. Ingen tvivl om det, men man kan ikke konkludere, at F2000 smuldrer, fordi et antal kommuner ikke samarbejder. Det er nok så vigtigt, at alle kommuner på nær et par stykker melder tilbage, at der er gang i F2000-arbejdet på de enkelte skoler. Det er det, der flytter noget', siger han.
Bjarne Pedersen mener, at Danmarks Lærerforening lægger F2000 for had, når man har en leder som i sidste nummer af Folkeskolen, og når man fokuserer så meget på de kommuner, der ikke samarbejder.
'Man lægger gift ud for F2000 på den måde. Nogen kunne jo tro, det var rigtigt. Dermed tjener man nogle interesser, der vil noget helt andet med folkeskolen. Man kan mærke, at tonen i DLF er skærpet. Er det mon på grund af formandsvalget? I alt fald er det ikke fornuftigt at skærpe synspunkterne på områder, hvor der ikke er grundlag for det', siger han.
Skal sige, som han gør
'Bjarne Pedersen er også formand for forvaltningscheferne i de kommuner, der ikke samarbejder. Derfor skal han sige, som han gør, men i realiteten går det ikke så godt, som Børne- og Kulturchefforeningen vil have det til at se ud. F2000 er desuden for vigtig til at blive kædet sammen med formandsvalget', siger formanden for DLF, Anni Herfort.
'Det er ikke nok, at der sker noget ude på skolerne'.
'Kommunernes Landsforening er part i F2000, derfor bør alle kommuner føle sig forpligtet til at samarbejde med lærerne. De kan ikke fralægge sig ansvaret. I stedet for at bortforklare, hvad der foregår, bør forvaltningscheferne forholde sig til problemerne. Det er den eneste måde, vi når frem til en løsning', siger hun.