Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som forbruger kan det være svært at guide sig gennem hverdagens jungle af tilbud, men der er heldigvis hjælp at hente på forbrugernes internetportal www.fi.dk, der er en omfattende hjemmeside med gode råd om alt fra pletfjerning til køb af bil. Der er stort set ikke den ting, man ikke kan få svar på, og siden er ydermere blevet suppleret med en såkaldt 'forbrugerskole', der især henvender sig til de unge forbrugere. I forbrugerskolen finder man et interaktivt spil om forbrug med 15 forskellige opgaver inden for emnerne mad, vask, hygiejne, indkøb, klageregler. De unge kan tjekke deres viden, lære nyt og ikke mindst sammenligne deres egne vaner med andres. Prøv at lade en 9. klasse foretage 'vasketøjstesten', hvor man kan se, hvor meget det koster at vaske en uges tøjforbrug, og derefter sammenligne med netpersonerne Vibes og Sørens vasketøjsforbrug, eller lad eleverne undersøge, om de er 'big spenders' eller fornuftige forbrugere. Den slags 'test dig selv' er normalt ret populære, og her tjener de endda et godt formål - at skabe bevidste forbrugere.
Som en ekstra håndsrækning er der udarbejdet lærervejledninger til de enkelte emner.
En anden skæg mulighed på siden er reklamefabrikken, hvor man går bag om reklamerne og med brug af skabeloner i løbet af få minutter selv opbygger en reklame.
I en fiktiv netbutik kan man prøve, hvordan det er at handle på nettet, og få tips om, hvad man skal være særlig opmærksom på ved den slags handel. Aktiviteten kan suppleres med undervisningsforløbet om hævekort og elektronisk betaling, hvortil der på siden også findes en lærervejledning (elevbøgerne skal derimod bestilles hjem særskilt). De yngre forbrugere kan på siden læse, at '6 om dagen' har udskrevet en konkurrence for elever i 1.-7. klasse, hvor det drejer sig om at lave en grøn rap. Førstepræmien er en cd-udgivelse med rappen og en fest, hvor Mukupa optræder live. Mukupa er kendt som vært i køkkenprogrammet 'Kidchen', der sendes hver fredag på TV2. Rappen skal indsendes inden 4. november og kan ses i sammenhæng med '6 om dagen'-kampagnen, der i uge 41 retter sig mod skolefritidsordningerne.
En anden stående konkurrence på siden er historien om Ridder Prik, hvor man alene eller klassevis skal digte en historie om Ridder Prik og hans hest. Der kåres månedlige vindere, og i november 2002 kåres den endelige vinderhistorie.
Der er lagt megen energi i at få gjort forbrugerstoffet tilgængeligt og letfordøjeligt, og for os at se er det lykkedes: det er en spændende side at bevæge sig rundt på. Der ventes en opdatering af opgaverne i september 2002, og det kan muligvis være årsagen til, at debatsiden i øjeblikket ikke er tilgængelig. Men da alt det andet fungerer og tilmed fungerer godt, er savnet af debatsiden ikke væsentligt. Der er mange relevante oplysninger at hente i Forbrugerinformationen, og de oplysninger, siden ikke selv råder over, har den henvisninger til, for eksempel er der et link til den evigt aktuelle www.teleprisguiden.dk, hvor man kan få et sjældent overblik over teleselskabernes tilbud. Ved at indtaste sit ugentlige forbrug af fastnettelefon, mobiltelefon, sms'er og internetopkoblingstid kan man få udregnet, hvilket selskab der bedst matcher netop ens eget forbrugsmønster. Men det er et fintfølende system, og der skal ikke mange minutters udsving til, før det viser sig, at et helt andet teleselskab end det først anførte bedst kan betale sig.
Hvis det udelukkende er de kolde kontanter, det handler om, er der råd at hente på internetadressen med den enkle adresse: www.penge.dk
Her kan man sammenligne forsikringer, finde ud af, hvor man skal søge efter drømmeboligen for at bo billigst, og læse, hvordan man bringer prisen ned, når man går på indkøb - det anbefales at lade, som om man har for få penge på sig, og så alligevel have en ekstra reserve i en anden lomme. Eksperterne anbefaler også, at man underspiller sin viden om produktet for at få sælgeren til at føle sig godt tilpas ved at kunne orientere om produktet, og når sælgeren føler sig godt tilpas, er der en god stemning, og en god stemning er et godt udgangspunkt for en god rabat. Og så kører det, eller gør det? Personligt har vi det lidt svært med denne prutten om prisen - og ikke mindst den tid, der skal investeres i det - men vi vil da ikke afvise, at der er penge at spare, og at prisjagten kan blive en sport i sig selv, og der er vist ingen, der kan benægte, at vi med internettet må siges at have fået en bekvem adgang til oplysninger, vi ellers skulle have brugt lang tid på at grave frem.
Til de ægte kupon-freaks må for en god ordens skyld lige nævnes www.forbrugerliv.dk, der har lange lister med gratisvarer og gode tilbud.
God jagt i forbrugerjunglen!