Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerens ven. En, der møder læreren dér, hvor hun selv er, lytter til problemstillingen og hjælper til at finde løsninger. Og frem for alt én, som selv er lærer og tager udgangspunkt i dét. Sådan karakteriserer Åben Rådgivning i Albertslund Kommune sig selv.
'Lærerne skal selv ønske at tale med os. Det skal være deres ide. De skal ikke påduttes det', siger to af de fire konsulenter, der arbejder i Åben Rådgivning, Tine Guldager og Helle Høiby.
Rådgiverne befinder sig hver uge to timer på de to skoler, de er tilknyttet. Det betyder, at det er nemt at få fat i dem, og skolens personale kender dem. Desuden kan de nås på både telefon og mail.
'Vi bliver brugt både til forebyggende arbejde, og når en lærer har problemer. Det kan handle om lærerrollen, om at være træt af sit arbejde, om hjælp til en vanskelig samtale eller om forberedelse til forældremøde', siger Helle Høiby.
'Vi kan godt hjælpe udbrændte og trætte lærere med at få gnisten tilbage. Det viser vores erfaringer. Og tit kan vi også få klaret nogle problemer, inden de vokser sig for store. Vi kan hjælpe med at holde fast og følge op. Lærerne har oftest selv resurserne til at ændre noget, vi er blot med til at bakke dem op eller sætte dem i gang'.
Tine Guldager fortæller, at hun én gang har oplevet at tale med en lærer i rådgivningen, der efterhånden fandt ud af, at han ikke skulle være lærer.
'Han havde kræfterne til at tage vare på sit liv, han skulle bare videre til noget andet'.
Syge børn skal have hjælp
'Vi er ikke kun rådgivere, for via Cykelkorpset er vi ude på skolerne, vi er med i virkeligheden i klasserne og ved, hvad der sker', siger Helle Høiby.
Hun er også uddannet cand.pæd. psych., men understreger, at hun mest bruger lærerdelen af sig selv på skolerne.
'For eksempel kan en lærer sende bud efter os, hvis der er et sygt barn i klassen. De er gode til at vurdere, om et barn er psykisk sygt, men det kan være svært at vide, hvor man går hen og får hjælp. De syge børn skal have speciel hjælp. Det er vigtigt, og det handler ikke bare om, at der skal være plads til dem i den rummelige folkeskole'.
Hun fortæller, at de indimellem oplever, at lærerne på grund af al debatten er bange for, om skolen nu er rummelig nok.
Tine Guldager supplerer: 'Den rummelige skole handler blandt andet om, at der skal være plads til de børn, der har krudt i røven. Det kræver en synlig lærer, der sætter grænser og kan samtale med forældrene om at sætte grænser. Men de syge børn er noget helt andet. De findes, og de skal have hurtig hjælp'.
Med til forældresamtaler
Rådgiverne bliver også jævnligt bedt om at deltage i et forældremøde eller en samtale med nogle kritiske forældre. De kan for eksempel observere en klasse i et stykke tid for derefter at deltage i et forældremøde.
'Jeg har været med på et forældremøde i en klasse med problemer. Jeg deltog sammen med læreren og skolelederen. Forældrene fik lov til at komme med alle deres bekymringer, og vi tog dem fra en ende af. Jeg kunne supplere med dét, jeg havde set i klassen. Det kan være en god måde at få renset luften på, at forældrene får lov til at komme med deres vrede, og man så kommer videre', siger Tine Guldager.
De to fortæller, at selv garvede lærere jævnligt kommer og beder om råd til forberedelse af forældremøde eller til en vanskelig samtale med en forælder.
'Nogle forældre optræder som fejlfindere, og vi ser også, at én forælder i klassen styrer de andre. Så er det vigtigt, at læreren er synlig, tør være sig selv og melde sine holdninger klart ud. Det gælder også over for de 'faglige' forældre. Dem, der i børnehaveklassen spørger til læsesystemerne'.
Forebyggende arbejde
Når rådgiverne fra Cykelkorpset har samtaler med enkelte lærere, er der typisk sat en time af til hver. Der skal være ro og tid til at komme i dybden og finde ud af, hvordan man skal arbejde videre med problematikken.
På flere af skolerne får lærerne fri til samtale i Åben Rådgivning, men det gælder ikke alle steder.
Det kan ske, at der er flere måneders ventetid på at få en fra Cykelkorpset ud til en klasse med problemer, men hvis problemerne i ventetiden vokser, kan læreren henvende sig til Åben Rådgivning og dér få hjælp til at tage toppen af problemerne.
Rådgiverne bliver også brugt til supervision og forebyggelse af problemer.
'Jeg arbejder lige nu med et helt team. Det er et nyt team, der har fået en ny og noget besværlig klasse, og lærerne har besluttet, at de vil godt i gang med deres samarbejde. Det synes jeg er et spændende forebyggende arbejde'.
Selv om Åben Rådgivning kun har eksisteret i lidt over et år, oplever rådgiverne, at efterspørgslen efter dem stiger. Rådgivningen fylder mere og mere af Cykelkorpsets tid.
Albertslunds cykelkorps
Albertslund Kommune oprettede for et år siden Åben Rådgivning for lærere og børnehaveklasseledere samt et netværk for nye lærere. Rådgivning og netværk hører under Cykelkorpset, der har eksisteret i kommunen i 24 år.
Cykelkorpset består af fire lærere ansat som konsulenter i et selvstyrende team under PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). I forbindelse med netværket for unge lærere samarbejder de med Pædagogisk Center Albertslund.
Lærerne kan bestille Cykelkorpset til at komme ud i deres klasse, hvis de mener, der er behov for at arbejde med klassens trivsel, for eksempel mobning, pige/drenge-problematik, lærerrollen, eller hvis der er elever eller grupper med særlige problemer. Cykelkorpsets fire lærere er hver tilknyttet to skoler.
Finansieringen af arbejdet i Cykelkorpset kommer dels fra kommunen - de fire lærerstillinger - dels fra skolerne, der hver giver lidt af deres specialundervisningstimer til dette arbejde. Cykelkorpset samarbejder fast med psykologerne, talehørelærerne og sundhedsplejersken.
hela