Cyberspace stiller fysiske udfordringer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ud over at september måned var måneden, hvor de danske skolebørn var et mulehår fra at komme ind under arbejdsmiljøloven, var det også måneden, hvor der blev afholdt en konference og fremtidens rum, form og funktion i folkeskolen. I en tid, hvor man som lærer skal opholde sig mere og mere inden for skolens fysiske dimension, er det rart at konstatere, at fokus også bliver rettet på de fysiske rammer. Når vi her på NETopNU harcelerer over dette emne, skyldes det vores trang til at påpege, at Cyberspace skal medtænkes i skolens rumlige udformning. Helt konkret kan et af skudsmålene være, hvor på skolen man har adgang til en tidssvarende computer med Internetadgang. Skal det være på skolebiblioteket, i klasseværelset eller i nye projektgruppezoner. På skolebiblioteket er det oplagt, men hvad sker der så med den fordybelse og ro, der netop er at finde blandt bøgerne? Måske skulle der være adgang fra klasserne, men er det netop ikke et rum, hvor de sociale aspekter skal dyrkes og den traditionelle vidensformidling mellem lærer og elever bevares? Måske er svaret en art fællesrum inddelt i arbejdszoner alt efter fag og emner. Her kunne brugerflade og Internetindgangen på de opstillede computere specifikt være udformet, så de understøttede det pågældende projektemne. Mulighederne er mange, men der skal tænkes i alternative baner.
Under alle omstændigheder er der god grund til at blande sig i debatten og holde sig in mente, at IT som den 'fjerde kulturteknik' også skal medtænkes som en dimension i fremtidens skolebygning. Vi har tidligere nævnt (november 98), hvordan man i Tyskland og England har lavet en række forsøg med det virtuelle klasseværelse, og vi kan kun opfordre til, at de erfaringer tages med i den hjemlige debat om fremtidens skolebygning. Et indspark til debatten kan hentes på Undervisningsministeriets hjemmeside på adressen www.uvm.dk/pub/1999/rumform/index.htm
Cyberspace eller ej, så er vi nu engang bundet af de fysiske rammer.