Tillidsskabende foranstaltninger
Lærerhøjskolen og seminarierne skal arbejde sammen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det interessante er at finde det, der samler seminarierne og Danmarks Lærerhøjskole.
Det er formanden for seminarielærerne i Dansk Magisterforening Nils-Georg Lundbergs kommentar til reformen fra sidste år om voksen- og efteruddannelserne, som kastede lærernes efter- og videreuddannelse ud på det frie marked.
- Hvis seminarierne og Lærerhøjskolen satser på indbyrdes konkurrence, kommer begge svækket ud af kampen, siger Nils-Georg Lundberg.
- Men hvis vi slår koldt vand i blodet og erkender, at begge institutioner bygger på samme uddannelsestænkning, som vi her kan kalde den danske model, og begynder at arbejde tættere sammen på netop det grundlag, så bliver de faglige miljøer styrket begge steder.
Et 'vertikalt samarbejde' om lærernes grund-, efter- og videreuddannelse vil også være attraktivt for kommunerne
- Det kunne være fint med regionale samarbejdsforsøg kombineret med, hvad jeg vil kalde tillidsskabende foranstaltninger mellem seminarierne og Danmarks Lærerhøjskole. Det skal være i form af konkrete projekter, hvor seminarielærerne og folkene fra Lærerhøjskolen så at sige kan vænne sig til at arbejde sammen. Hellere det end en forkromet model ovenfra, mener Nils-Georg Lundberg.
jvo