18 læreruddannelsescentre
Vision: Et pædagogisk universitet i København og 18 regionale centre med tæt kontakt til skolerne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Lærerhøjskole skal omdannes til Danmarks Pædagogiske Universitet. Seminarierne og de regionale afdelinger af Lærerhøjskolen skal samles til læreruddannelsescentre, 18 i alt, spredt ud over landet.
Det er skolepolitisk ordfører for Socialdemokratiet Hans Peter Baadsgaards bud på et nyt grund-, efter- og videreuddannelsessystem for lærerne.
- Der er blevet brugt stadig flere kroner på lærernes efteruddannelse de sidste tre-fire år. Men vi har ikke fået nok for pengene, fordi koordineringen mellem seminarierne, Lærerhøjskolen og de kommunale kurser ikke er god nok, siger Hans Peter Baadsgaard.
Derfor leder han i lighed med andre politikere og organisationsfolk efter en bedre, mere frugtbar og effektiv struktur for den såkaldte livslange uddannelse af lærerne.
Han understreger, at hans ideer indtil videre er hans helt egne, de skal i den kommende tid prøve kræfter med synspunkter og ideer fra forligspartierne bag den nye læreruddannelseslov (som er alle Folketingets partier minus Enhedslisten).
- Vi har i forvejen med Lærerhøjskolen en fornem dansk tradition for pædagogisk forskning og efter- og videreuddannelse af lærerne. Lærerhøjskolen skal derfor opprioriteres og omdøbes til Danmarks Pædagogiske Universitet.
Hans Peter Baadsgaard mener, at dette nye universitet fortsat skal producere pædagogiske kandidater og pædagogisk forskning, men at det også, med sin didaktiske ekspertise, skal give en hånd med i uddannelsen af gymnasielærere.
Tilsvarende bør også seminarielærere med cand.mag.-eksamen fra de traditionelle universiteter en tur igennem Danmarks Pædagogiske Universitet, mener Hans Peter Baadsgaard.
- Lærerne skal også i et vist omfang efteruddannes på Danmarks Pædagogiske Universitet, men ellers kan efteruddannelsen med fordel placeres ude i landet.
- Men i stedet for at have ni afdelinger af Lærerhøjskolen og 18 seminarier, så skal vi have 18 læreruddannelsescentre, hvis primære opgave er grund- og efteruddannelse.
- En sådan struktur vil også styrke grunduddannelsen, fordi lærerne, der er på efteruddannelse, hele tiden vil trække friske erfaringer fra folkeskolevirkeligheden ind på disse centre, der desuden også kan forestå skoleudviklingsforsøg.
- Det er vigtigt med centre ude i landet, så der er tæt kontakt mellem center og skole. De 18 seminarier og ni lærerhøjskoleafdelinger skal gå op i en højere enhed. De skal samordnes og virke som en organisk enhed. Så er jeg sikker på, at der vil komme en synergieffekt, siger Hans Peter Baadsgaard.
jvo