Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra alverdens urolige egne,
og de findes jo snart alle vegne,
kommer mennesker hertil. De frygter.
Det er rent faktisk derfor, de flygter.
Og de frygter ej, skatten vil stige,
for de ved ikke, hvad det vil sige.
Og de frygter ej for, hvad de ejer.
Deres hjem er en flygtningelejr.
Frygten handler om at miste livet.
Overvej for en stund perspektivet,
mens der grumses, når det debatteres,
hvordan dog disse folk integreres.
Og hvad frygt angår, gav den en stemning
her i Danmark, og helt uden hæmning
brugtes fremmedfrygt som pilotering
for den såkaldte nye regering.
Og de fremmedes frygt sku' blot glemmes.
Vores frygt gjaldt det, da der sku' stemmes.
Dette trick er set før syd for grænsen.
Andre lande ser godt nok tendensen,
så det næste, som vi flovt bør frygte,
er vort lands gode navn, ry og rygte.
Og historielærere! Dette
gi'r et ansvar til jer som de rette
til historisk at vise, at kløgten
er hos dem, der ej styres af frygten
for det fremmede, men for en hersker.
Mon det ord rimer på Pia Kjærsgaard?
Skolen er stedet, børn integreres.
Skal det lykkes, må der appelleres
til de voksne - dem inde på Borgen - at de tænker på dagen i morgen,
og at hver gang man flygtninge drøfter
så stupidt, ja så graves der grøfter.
Selv blandt gamle socialdemokrater
er man klar til at grave et krater
for at score point. Dé forrykte
er sgu dem, som vi mest burde frygte.
Fru Fischer