Løsninger ikke gode nok

Lærerne på Abildgårdskolen i Odense fortsætter deres aktion

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For anden gang på en uge er lærerne på Abildgårdskolen i Odense samlet til fagligt møde i protest mod, at voldelige, truende og behandlingskrævende elever stadig går på skolen. Kort forinden har de fået besked om, hvad forvaltningen og politikerne har tænktsig at gøre - fire elever ud af de 28 behandlingskrævende børn og unge vil akut blive fjernet fra skolen og flyttet over i andre tilbud.

Men stemningen er ikke jublende, for det går hurtigt op for lærerne, hvor to af skolens mest problematiske elever skal flyttes hen. En lærer fra skolens obs-klasse, Pyramideklassen, fortæller:

'Man prøver at lægge et enormt pres på os i obs-klassen for, at vi skal tage nogle af de elever - vi bliver lovet guld og grønne skove. Aktuelt er det X og Y'.

Ved navnene på de to drenge breder der sig en forfærdet mumlen i lokalet: 'Nej, nej, det kan de da ikke...'.

'Vi har da også forbeholdt os retten til at sige nej til den fine pakke, for vi er i forvejen meget pressede. Hvis vi får én mere af samme type som nogle af dem, vi har i forvejen, så vælter læsset!', sagde læreren og erkendte samtidig, at selvom klassen er normeret til ti, så er der kun syv elever, børn, der er så problematiske, at det ikke kan lade sig gøre at tackle flere.

'Vi ved godt, I ikke kan tage dem', konstaterer en af de andre lærere. 'Og det bliver ikke nemmere af, at rådmanden går ud i pressen og siger, at nu er de anbragt. I virkeligheden er de stadig i et tilbud, der ikke passer til dem'.

Støtte fra hele landet

Støtteerklæringer er strømmet ind fra kolleger over hele landet. Eleverne er glade og stolte over, at de har set deres lærere i fjernsynet, og fra forældrene har de mødt opbakning, efter at de forrige torsdag nedlagde arbejdet og stod frem i medierne og fortalte om en hverdag med voldelige, truende og behandlingskrævende elever. Alligevel er der dyb skuffelse og slet skjult bitterhed, da de onsdag i sidste uge igen er samlet til fagligt møde. De føler sig ikke alene svigtet, men dybt ydmyget af deres øverste politiske chef, rådmand Ruth Larsen.

'Ruth Larsen har sagt i medierne, at det ikke er sikkert, at der er nogen børn, der skal fjernes, og at hvis der er, så må lærerne se at få dem indberettet. Hun taler imod bedre vidende! Jeg føler mig dybt ydmyget over, at hun kan finde på at forsøge at flytte fokus væk fra problemet og antyde, at vores arbejde ikke er gjort', siger én af lærerne.

'Jeg nærer dyb mistillid til min topchef. Vi har jo igennem lang tid gjort opmærksom på problemerne, og vi er ikke blevet hørt. Vi kan ikke overlade til Ruth Larsen med flere at klare det her. Vi var ulydige sidst og gjorde noget, man ikke bør gøre. Jeg synes, vi igen skal være ulydige - jeg synes, vi skal nedsætte et udvalg, der skal tage direkte kontakt med skoleforvaltningen. Det udvalg skal blive ved med at holde møder med forvaltningen, indtil vi er tilfredse - indtil vi igen kan overlade tingene til de normale kanaler', foreslår en anden lærer til almindelig applaus.

Der er bred enighed på lærerværelset om, at lærerne ikke skal nedlægge arbejdet igen - i hvert fald ikke for nuværende. Men én lærer, som har været en af organisatorerne bag den forløbne uges aktioner, siger:

'Jeg er enig i, at vi skal holde faglige møder. Men det betyder, at vi igen skal arbejde i vores fritid, og det ved jeg egentlig ikke, om jeg synes er rimeligt. Jeg er faktisk forbløffet over, hvor meget gratis arbejde de kan få ud af os!'

En pressegruppe har ladet sig interviewe af de mange journalister, der har summet om skolen hele ugen.

'Jeg prøver at moderere mine udtalelser lidt, fordi jeg godt ved, at jeg kun kan udtale mig som enkeltperson. I dag har TV2 ringet og sagt, at de gerne vil have mig med i en udsendelse, der hedder 'Dialogen', en pendant til Danmarks Radios 'Profilen'. Jeg synes, jeg havde været så meget på, så jeg foreslog nogle andre, men de ville altså gerne have mig', fortæller Leif Krarup til almindelig moro på lærerværelset og tilføjer, at udsendelsen vil blive en chance til også at fortælle noget om det positive på skolen.

'En journalist fra Berlingske Tidende har fulgt mig hele dagen og blandt andet været i 8. klasse, og jeg må sige, at jeg synes på en måde, det har været bedre, at det har foregået over længere tid, i stedet for at man bare bang er på og bagefter tænker på,'gud, hvad fik du nu sagt?'', fortæller Astrid Madsen og tilføjer, at eleverne var søde, 'men indimellem også ret naturlige, så jeg tror, han fik et meget godt billede'.

Onsdagens faglige møde fandt sted efter skoletid fra klokken halv tre. Da klokken nærmer sig fire, er der flere og flere, der rejser sig og tripper for at komme hjem og hente børn. Diskussionen går om det forslag til udtalelse, som ligger på overheaden. Mange vil gerne skærpe tonen over for rådmanden, andre vil gerne true lidt mellem linjerne, og nogle foreslår, at man mødes igen i et frikvarter næste dag for at skrive sammen. Men man enes om, at det er vigtigere at få udtalelsen vedtaget, mens lærerværelset er samlet, og der bliver kun foretaget småjusteringer, før det ventende TV2-kamera bliver lukket ind. Formanden for den faglige klub Lene Nissen læser udtalelsen højt, og de 90 lærere klapper højt og længe.

Udtalelserne fra de to faglige møder på Abildgårdskolen kan læses på www.folkeskolen.dk