Forslag vækker harme
Venstre holder fast i, at alle skoleelever skal testes
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Venstre møder overalt kritik af sit forslag om, at alle elever skal testes i matematik, læsning og retskrivning, og af, at resultaterne skal offentliggøres.
I dagbladet Aktuelt kalder Socialdemokratiets uddannelsespolitiske ordfører, Hans Peter Baadsgaard, forslaget 'direkte usympatisk' og en udvikling i retning af 'a-, b- og c-skoler', og Skole og Samfunds næstformand, Solveig Gaardsmand, mener, at forslaget er uigennemtænkt, og at det vil føre til en udvikling som i USA og England, hvor forældre flytter deres børn væk fra skoler, hvis de opdager, at niveauet er for lavt.
'Kritikken overrasker mig ikke. Vi holder fast i, at der skal være vished for, at eleverne i folkeskolen kan de færdigheder, som vi vil have, at de skal kunne', siger Venstres politiske ordfører, Ulla Tørnæs.
Konsulent og tidligere lektor ved Danmarks Lærerhøjskole i Skive, Ole Harrit, forstår godt, at Venstres forslag vækker harme.
'Partiet har i længere tid optrådt som kvalitetsapostel i forhold til dansk skole. Problemet er, at Venstres forslag grundlæggende forkaster det, der i en årrække har været kulturelt værdsat, nemlig at give eleverne brede faglige kundskaber og personlige færdigheder, som kan bruges til at handle meningsfyldt i sociale sammenhænge', siger han.
Flere internationale undersøgelser viser, at den form for styring, der ligger i løbende faglige test som baggrund for sammenligning og offentliggørelse, fører til, at både elever og lærere kommer til at handle strategisk i forhold til undervisningen. Måletbliver at klare testen og at klare sig i konkurrencen med andre skoler.
'Der er ikke perspektiv i en udvikling, hvor forældrene gøres til forbrugere, der udelukkende stiller krav i forhold til eget barns behov. Folkeskolen har mere brug for forældre, som er aktive, kompetente og medansvarlige', siger Ole Harrit.
Ulla Tørnæs afviser:
'Lærerne er meget orienterede mod helheder. Derfor tror jeg ikke på, at de vil fokusere på test i undervisningen. Jeg tror heller ikke på, at forældre vil flytte deres børn, fordi en skole får et dårligere resultat. Sådan en beslutning er meget omfattende'.-Jan Kaare er freelancejournalist