Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kvalitet og udvikling
- forventninger og resultater
I år 2000 skal det påbegyndte arbejde med kvalitetsudvikling være udbredt på alle skoler, i alle kommuner og på landsplan.
Udfordringer for den enkelte elev
I år 2000 skal det synliggøres, at den enkelte elevs behov og forudsætninger danner udgangspunkt for undervisningens tilrettelæggelse og organisering.
Kundskaber og færdigheder
I år 2000 skal der være sat mål for elevernes udvikling af de basale kundskaber og færdigheder, og disse mål skal danne grundlag for en tidligere indsats over for elever med særlige vanskeligheder.
Undervisningsmidler
og skolebygninger
I år 2000 skal der være iværksat en udvikling, der skaber sammenhæng mellem udviklingen i lærerrollen, undervisningsmetoderne, bygninger, undervisningsmidler og informationsteknologien.
En god start
- det fælles grundlag
I år 2000 skal der være skabt et grundlag for beslutning af de overordnede mål og rammer for førskole-, indskolings- og skolefritidsområdet.
Forældre og skole
I år 2000 skal dialogen mellem hjem og skole i højere grad inddrage spørgsmål vedrørende skolens undervisning og vurdering af skolens arbejde.
Ledelse
- udfordring og ansvar
I år 2000 skal ledelsen af de danske folkeskoler inddrage moderne principper for administrativ og pædagogisk ledelse samt for personaleledelse. Ledelsen skal på kommunal- og skoleplan fremstå synlig og i overensstemmelse med de krav, udviklingen af folkeskolen fordrer.
Målrettet anvendelse
af ressourcerne
I år 2000 skal der være skabt bevidsthed om - og løsningsmodeller, der kan tilskynde til - en bedre ressourceudnyttelse i folkeskolen.