En blanding af møbler

Elever havde dagligt flere møbler at vælge imellem

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

n elev skal hen i skabet eller op til papirkurven. Han kunne egentlig godt vente med sit ærinde, men hans krop trænger til at bevæge sig. Det er den ikke ene om, så uroen breder sig.

- En klasse med kropsuro virker meget forstyrrende, så sidste år undersøgte vi, om der er sammenhæng mellem klasseværelsets møbler og elevernes evne til at sidde stille og koncentere sig. Det er der, siger fysioterapeut Else Marie Holm-Jørgensen fra MH Stålmøbler.

Firmaet forsynede for to år siden en såkaldt urolig 8. klasse på Ulkebøl Skole i Sønderborg med borde og stole, som kan indstilles i forskellige højder. Desuden fik klassen fire siddebolde, som man kan vippe på i alle retninger, fire søjlestole med trekantede sæder uden ryglæn og fire knæstole, hvor man sidder og hviler på både knæ og bagdel.

De 18 elever blev instrueret i, hvordan de skulle bruge møblerne, og det blev aftalt, at de skulle prøve at sidde på dem alle.

Da forsøgsåret var slut, vurderede otte af eleverne, at de var blevet bedre til at sidde stille, de fem begrundede det med de nye møbler. Ni af eleverne følte, at de var blevet bedre til at koncentrere sig, og otte mente, at de kunne koncentrere sig i længere tid ad gangen. Samtidig var flere af eleverne sluppet af med deres smerter i ryg, skuldre og nakke.

Else Marie Holm-Jørgensen iagttog klassen, da forsøget var ved at være slut, både ved almindelig undervisning, på videofilm og under en afsluttende, skriftlig prøve. Hun oplevede en klasse, som havde fået en meget bedre kropsbevidsthed og kropsbalance. Selv klassens tidligere urolige hoveder sad og læste koncentreret uden at skabe uro til den prøve, jeg overværede, fortæller Else Marie Holm-Jørgensen.

- Indretningen af klassen gav kroppen en udfordring, som automatisk styrkede elevernes balance og deres evne til at fornemme, om deres rygge var lige eller strakte, siger hun.

Eleverne var glade

Klassens lærere mener også, at eleverne sad bedre. Desuden var eleverne meget glade for møblerne, både fordi de kunne vælge møbel alt efter deres humør, og fordi de kunne indstille dem lige netop 'til sig selv'.

- Måske er det årsagen til, at deres koncentration og evne til at sidde stille blev forbedret. Men vi kan selvfølgelig ikke vide, om det også var sket, selv om de havde haft traditionelle skolemøbler. Faktorer som elevernes normale udvikling, undervisningens form og samspillet i klassen spiller også ind, siger Jan Hansen fra Ulkebøl Skole. Han havde klassen i biologi, geografi og historie, hvor han kørte projektorienteret undervisning.

- Ud over at eleverne sad på ergonomisk gode møbler, lagde jeg meget bevægelse ind i undervisningen. For eksempel cyklede de ned på biblioteket efter oplysninger, siger Jan Hansen.

Alligevel er han ikke i tvivl om, at det kan betale sig at købe en blanding af møbler til eleverne.

- De alsidige muligheder for at sidde forbedrede klart elevernes rygsundhed, siger Jan Hansen.

I dag bruges møblerne af eleverne i en af skolens 7.-klasser.

Henrik Stanek er freelancejournalist