Anmeldelse
Blended learning
It og læring i et teoretisk og praktisk perspektiv
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Herligt med en udgivelse, der bringer ny inspiration til it-integrationen i hele uddannelsesforløbet. Vi får først en definition af begrebet "blended learning" som en undervisningsmetode, der mikser almindelig tilstedeværelsesundervisning med netbaserede undervisningsformer, og som anvender et bredt udvalg af pædagogiske metoder og forskellige former for it-teknologier.
Karsten Gynther gør op med det gængse syn på it og læring, idet han mener, at forskellige former for viden kan fremmes gennem forskellige pædagogiske metoder. Han opstiller fire vidensniveauer og introducerer tre didaktiske læringsdesign, hvoraf det første rehabiliterer den direkte lærerstimulering som et vigtigt læringspotentiale. De følgende er projektarbejde/eksperimentelle læreformer og læring i praksisfællesskaber.
Afsættet er Lars Qvortrups definition af undervisning som den særlige form for kommunikation, hvis intention er at forandre individer i overensstemmelse med forud fastsatte mål. Herefter uddybes, at kommunikation altid foregår gennem medier, og at de nye medier giver nye kommunikative muligheder. Læreren kan ved hjælp af it-teknologien mediere valget af informationer i en række nye medieudtryk.
Det didaktiske valg starter med fire spørgsmål: Hvilken viden skal eleverne tilegne sig? Hvordan skal læringsrummet organiseres? Hvordan skal læringsmiljøet organiseres? Hvilke læringsresurser kan understøtte valget? Diskussionen af disse spørgsmål bliver bogen igennem belyst via en teoretisk forståelse af en række gennemprøvede praksiserfaringer.
Det er indlysende, at vi som undervisere, også i folkeskolen, skal kunne arbejde med at "blende" undervisningen. Denne udgivelse giver en rigtig god indføring i den didaktiske refleksion, der er nødvendig for, at det kan blive et kvalificeret "blend".